Ratamestarin päiväkirjasta...

Tästä päiväkirjan alkuun ensimmäisiin päivityksiin 9.1.2018

Kommentteja: 14.3.2018 Aseman portaat /Lammikko ja 24.3.2018/ O-P Koistinen

16-17.3.2018 Kisat on käyty ja ratamestarille jäi hyvä mieli. Iso kuva oli myönteinen, porukkaa oli reilusti enemmän kuin kuvittelin, "arktiset" olosuhteet eivät sittenkään vieneet osanottajia hiihtoladuille, vaan he tulivat joukoin harrastamaan tätä reipasta kesäurheilua.

Radat tuntuivat olevan osanottajien mieleen, mutta eihän tähän maastoon huonoja ratoja saakaan. Pikahaastattelujen perusteella A/F-radan pitkällä välillä 2-3 käytettiin kaikkia mahdollisia reittejä, jopa sitäkin (H), jonne en ajatellut kenenkään menevän. Siihen oli kuitenkin hyvä syy: suunnistaja ei ollut varma, oliko rasti ylä vai alatasolla ja otti vaikean välin varman päälle. Hyvä valinta ja vielä parempi perustelu.

Aseman portaiden kuvausta en kuullut kenenkään moittivan. Ennakkotiedote oli näemmä auttanut - ja ilmeisesti vielä niinkin, että aika moni oli mennyt myös kakkosrastille portaiden kautta, jota itse en tullut ajatelleeksi.

Mutta ei kaikki mennyt ihan kuin elokuvissa - muutama asiaa jäi harmittamaan:

  • F-radan rastiväliviiva 6-7 oli huonosti katkaistu. Sen olisi pitänyt ulottua vielä talojen välisen solaan. Tästä syystä ainakin muutama kilpailija oli valinnut toisen reitin. Asia harmittaa erityisesti, koska oli blogissani nimenomaan todennut, että katkot on tarkistettava joka radalta rastiväleittäin. Niin teinkin, mutta nyt "ohjeisiini" tulee vielä lisäys "kun katkot on tehty, katso vielä toisen kerran kaikki läpi, että ne menivät myös oikein".

  • Reitti H
    Rastiväliviiva leikattu huonosti, leikkaus olisi pitänyt ulottua talojen väliseen solaan asti.
  • A ja F-radan pitkä väli oli onnistunut. Mutta sen jälkeen en ollut osannut luopua Klaneettitien reunaa kulkevista reiteistä ja porrasvaihtoehdoista, jotka olisivat olleet sulalla kelillä hyviä vaihtoehtoja. A/F radalla olisi voinut palata Klaneettitien yli Sitratorille. Näin A/F-radalla olisi syntynyt hieman samanlaisia reittejä kuin B-radalla, jossa rastiväleillä 1 - 2 - 3 - 4 kaksitasoisuutta oli käytetty paremmin kuin A/F-radoilla.

  • Ei talvikunnossapitoa
    Rastille 4 johtavat portaat, joita ei talvella hoideta. Edellisenä päivänä laskin vain yhdet jalanjäljet, joten suuri joukko A/F -radan suunnistajia on käyttänyt hyödykseen vajaat 40 m lyhyemmän oikotien (reitti D).
  • Lähtöjärjestely oli toteutettu hieman eri tavalla kuin olin suunnitellut. Alunperin rastiämpärit oli tarkoitus sijoittaa takimmaisen talon kulmaan, jolloin talon sivua pitkin lähtevä reitinvalinta olisi imenyt enemmän porukkaa. Nyt kun lähtö oli vedetty taaksepäin ja ämpärit sijoitettu ensimmäisen talon puoliväliin, kilpailija ehti jo ennen K-pistettä arvioida ja valita vasemmalta eli Kanneltien kautta kulkevan hieman lyhyemmän reitin.

    Lähtösuunnitelma
    Karttaämpärien alkuperäinen sijainti kuvassa näkyvän talon taakse jäävän seuraavan talon päätyseinällä olisi vaikeuttanut reitinvalintaa ykkösrastille. Nyt ämpärit olivat sijoitettu jo ennen suunnitelmakuvassa ollutta lähtöleimausta (sininen suorakaide)

    Alkuperäinen ajatukseni perustui siihen, että kilpailija kartan saatuaan lähtee talon sivua eteenpäin, mutta mahdollisesti huomatessaan, että vasen reitti olisi parempi pystyisi vielä korjaamaan reittinsä vasemmalle puiston läpi. Mutta jos on ehtinyt riittävän pitkälle, niin sitten kannattaa jatkaa eteenpäin, koska matkaerot ykköselle eivät kuitenkaan olleet mahdottomat.

    Nyt talvioloissa tämä ajatus ei lumihankien takia olisi oikein toiminut ja tästä syystä ratamestari olikin antanut etukäteen vinkin: Lue karttaa lähdössä pari sekuntia ennenkuin ryntäät eteenpäin.

  • Hieman jäi myös kaivelemaan sekin, etten ollut huomannut paria ihan hyvää reittiä analyysissäni. Onneksi eivät olleet ratkaisevia ja sain analyysinkin korjattua illan mittaan. Ohjelma vain teki reittejä kiireessä korjatesani tenän ja vaihtoi reittien tunnuskirjaimet. Niitä ei voi itse säätää. Tältä osin pitäisi olla parempiakin keinoja.

  • Ratamestarina sain paljon palautetta ja myös itsekin kyselin kilpailijoilta tuntemuksia. Kaikkien kanssa en vaan ehtinyt jutella tarpeeksi - moni hyvä keskustelu katkesi kuin kananlento kun viereen tuli jo seuraava kilpailija sen näköisenä, että kerrottavaa olisi.
  • Ja viimeinen harminaihe olivat turhan talviset olosuhteet. Onneksi pakkanen oli ehtinyt kovettaa puistopolut, mutta samalla tehnyt niistä liukkaat. Pieni valopilkku oli toisaalta se, että pukusuoja oli avoinna - kenttämestarin olikin lohkaisuut, että "tänä keväänä jääkausi harvinaisen pitkään". Asia ratkesi vasta samana päivänä ja siksi siitä en voinut kertoa etukäteen.
Reitti H
Sprintti-Cupin keväinen osuus, auringossa vielä mukava keli -4 astetta pakkasta, mutta kisan aikana peräti -8 astetta.

Nyt on työlistalla enää oma 50:n rastin rogain eli tolppailmoitusten poisto, kiitoksien lähettäminen taloyhtiöille sekä tämän blogin päättäminen. Eli tähän se nyt sitten päättyy. Kiitokset kaikille lukijoilleni, joita onkin ollut enemmän kuin osasin toivoa.

PS. Jos riittävän moni eri sarjojen kärkipään suunnistaja vie reittinsä Härveliin, niin lupaan tehdä eri reitinvalinnoista vielä kokoavan analyysin.

15.3.2018" Tänään siten kisataan. Ratamestarin kolme viime vihjettä ovat ovat:

  • Kulkutiet ovat äärimmäisen liukkaita. Monien portaiden talvikunnossapito on kesken. Rumpupolun ja Tuubakujan portaita ei edes hoideta. Nyt jos koska kannattaa liikkua maltilla.
  • viimevihjeet

  • A ja F-rata: Kannelmäen asemalla on portaat. Pohjoispuolen portaat näet kuvasta. Niitä joudut käyttämään.
  • Lue karttaa lähdössä pari sekuntia ennenkuin ryntäät eteenpäin.

Toivotan kaikille mielenkiintoista sprinttisuunnistusiltaa.

13.3.2018 Kahdessa päivässä kevätsade on rajusti muuttanut sprinttiratojen ilmettä. Aiemmin kovat polut ovat pehmentyneet osin jo niin, ettei fillarilla voinut ajaa. Lähipäivien pakkanen korjaa jälkiä - ongelmaksi vain jää se, ehtivätkö polut palautua ennalleen.

Siksipä tein pikaisesti pienen sormiharjoituksen oikein excelillä. Arvioin rastiväleittän ne reitinvalintavaihtoehdot, joita tuskin valitaan inhorealistisesti muutaman asteen plussakelillä.

Täysvaikeilla A-, B ja F-radoilla on 2.8 - 2.9 reitinvalintavaihtoehtoa rastiväliä kohden. Pitkillä väleillä on myös alivaihtoehtoja, mutta ne jätin pois laskuista. Keskivaikealla C-radalla on 2.6 valintaa rastiväliä kohden.

Rata Rasteja Reitinvalintoja
rastiväliä kohden
pakkaskeli
Sosekelin
huonontamia
valintoja
Reitinvalintoja
rastiväliä kohden
sosekeli
A142.821%2.2
F152.826%2.1
B112.916%2.5
C92.611%2.2

Huono keli ja polkujen pehmeys vaikuttaa eniten F-rataan. Sosekelillä joka viides reitinvalinta ei enää houkuta. Silti valintoja jää vielä enemmän kuin kaksi rastiväliä kohden. Vähiten kärsii B-rata, jolla sosekelilläkin on vielä 2.5 reitinvalintaa rastiväliä kohden.

Viimeisten sääennusteiden mukaan torstai-iltana on tiedossa viitisen astetta pakkasta. Eli taulukon inhorealistinen ennuste ei taida sittenkään toteutua. Polut ovat kovia, mutta liukkaita. Piikkilenkkareilla tai nastareilla niistä selviää. Eli talvisprinttiä parhaimmillaan.

Lumityöt
Ratamestati kävi lumitöissä ja paranteli A- ja F-ratojen rastille 43 johtavaa polkua. Vaikka rastille tullaan kahdesta suunnasta, niin toinen kaista jäi nyt kuitenkin tekemättä.

Kun nyt noita ratoja tässä vielä silmäilee, niin suosikikseni nousee B-rata. Siinä on alkupuolella monta rastiväliä, jolla suunnistaja joutuu miettimään moneen kertaan, minne sitä oikein onkaan matkalla ja miten sinne pääsee. A- ja F-ratojen huippuhetket osuvat myös ratojen alkupuolelle, erityisesti ratasillalta alkavalle pitkälle reitinvalintavälille.

11.3.2018 Eilen lähtivät lopulliset radat seuralle. Ja tänä aamuna julkaisin ratamestarin ennakot. Sen keliosuus näyttää menevän uusiksi, sen verran lämmintä on tiedossa. Palaan asiaan vielä myöhemmin.

Varmistin Soittajanpihan taloyhtiöltä, että luvatut portit saadaan avatuiksi kuten on aiemmin sovittu sekä informoin Kanneltie 10 taloyhtiön isännöitsijää, että lähtö tulee olemaan taloyhtiön takapihalla. Totesin kuitenkin, että lähtö lienee kovin juhlava sana - paikalla on yksi rastipukki lähtöleimausta varten, neljä karttaämpäriä ja yksi kylmästä hytisevä toimitsija. Samalla ennakoin osanottajamääräksi 150, mutta toivon, että se on alaraja, ihan siitäkin syystä, että hiihtokelit näyttävät koko ajan huonontuvan.

9.3.2018 RATAPIIRROKSESTA Ratapiirroksen viimeistely on tärkeä osa ratamestarityötä. Moni hyvä rata on kärsinyt liian himmeästä ratapiirroksesta tai siitä, että ratapiirros on peittänyt alleen kartan tärkeitä yksityiskohtia. Pahin taisi olla puolivuosikymmentä sitten eräissä AM-kisoissa, joissa rata oli erinomainen kunhan ensin löysi seuraavan rastin. Syykin oli arvattava - kiireen takia koetulostus oli jäänyt tekemättä.

Huonoja malleja
Vasemman kuvan ratapiirros on liian hento tai kartan värimaailma liian vahva. Toisen kuvan rastin 11 oikealla puolella oleva sola oli suljettu. Kynäpiirros osoittaa, että kävin sen itsekin toteamassa - esteen väärältä puolelta.

Metsäsuunnistuksen kartoissa ei juuri enää näe ratoja, joissa rastiympyrä tai rastiväliviiva peittää rastin lähellä olevan kiven, ojan tms. Viivojen katkominen on rutiinia, kiitos ratasuunnittelussa paljon käytetyn Condesin, jossa asia hoituu uskomattoman helposti.

Sen sijaan sprinttikartoissa saa silloin tällöin tihrustaa, pääseekö läpi portista tai rakennusten välisestä solasta kun ratapiirros on osunut juuri samalle kohdalle. Onpa käynyt niinkin, että lyhyt kielletyn alueen viiva ja rastiympyrä ovat peittäneet toisensa. Tottakai asia selviää, kun rauhassa pysähtyy, kaivaa esiin suurennuslasin ja tarkistaa, mutta se onkin sitten sitä "printtisuunnistusta".

Ratapiirroksien tarkistaminen on iso tehtävä silloin kun ratoja on paljon. Rastiympyröistä selviää helposti käymällä ne läpi yksitellen. Sen sijaan rastiväliviivojen tarkistaminen on työläämpää - jokainen rata on katsottava erikseen, koska rastiväliviivat ovat erilaiset kullakin rastivälillä. Kokenut ratamestari näkee nopeasti ongelmapaikat, joten ei se nyt sentään niin suuri urakka ole, että sen voi jättää tekemättä.

Jos aika ei kertakaikkiaan riitä, niin pitkälle pääsee jo sillä, että poistaa rastiväliviivan alun ja lopun eli siltä alueelta, joka rastille tulon tai lähdön kannalta on kriittisin.

Rastiväliviivan katkaisu
Rastiviivan "automaattinen" katkaisu ennen ympyrää jättää puun mukavasti näkyviin. Hoituu Condesissa asetuksella Näkymä > Viivan paksuudet: Ympyrä/viiva -väli

Rastinumeroiden sijaintia on joskus ihmetelty. Taispa jokunen kisakin tulla hylätyksi, kun rastinumerot olivat Condesin automaattitulostuksella asemoituneet epäselvästi. Niistä ei selvinnyt, kumpi numero liittyy kumpaankin rastiympyrään. Sprinttisuunnistuksessa numeroiden sijoitus on vielä tärkeämpää, koska rastinumeron ohella kartassa on usein myös rastikoodi. Hyvä niin, sillä jos irtonaisia rastimääritteitä ei ole, niin kartan laidassa olevia koodeja on hankala taittaa esille, ainakin suurennuslasia käyttävien.

Väärä ja oikea rastinumeron sijoitus
Ylemmässä kuvassa Condesin automaattisesti sijoittamat rastinumerot radalla, jossa radan "kulmat kohtaavat". Tällainen moka ei taatusti mene läpi, jos yksikään suunnistusta tunteva ehtii katsoa karttaa ennen sen lopullista tulostusta. Alemmassa kuvassa rastinumerot on asemoitu käsin.

Rastinumeron ja -koodin yhdistämisessä luettavaksi kokonaisuudeksi kannattaa käyttää visuaalisia keinoja - ainakin kuntorasteilla, sillä kisoissa se ei ikävä kyllä taida onnistua.

Yleensä rastinumero ja koodi merkitään samalla tavalla. Tuloksena on paljon samalta näyttäviä numeroita varsinkin kun rasteja on runsaasti ja ne sijaitsevat tiheästi. Silloin kannattaa korostaa rastinumero ja koodi eri tavalla - rastinumero vahvemmalla ja koodi kursiivilla. Näin ne erottuvat helposti toisistaan, erityisesti hämärässä. Saapas nähdä, hyväksyvätkö viskaalit tämän ajatuksen sprintti-cupin karttaan. Ainakaan ehdotukseni kaksitasokuvauksen ylätason tummennuksestasei näyttänyt ottaneen tulta.

Rastinumeron ja -koodin kuvaustavat
Esimerkki rastinumeron ja rastikoodin paremmasta kuvaustavasta - säännöt tuskin sallivat, joten käytä tätä vain kuntorasteilla.

Ja lopuksi mainos rastiympyrän keskipisteen merkitsemisestä. Sen käyttö taisi alkaa Helsinki Night Challengen ja Rasti-Jyryn iltasprinteissä. Pikkuhiljaa se on yleistynyt muuallekin. Taitavat säännötkin jo sen sallia. Piste vähentää rastimääritteiden tarvetta. Aidan sisänurkka vai ulkonurkka on hyvä esimerkki. Mutta toimii piste muuallakin, esimerkiksi pienen rakennuksen oikeaa nurkkaa ei pisteen avulla tarvitse arvailla.

Rastinumeron ja -koodin kuvaustavat
Rastin keskipisteessä oleva pieni ympyrä selventää rastin sijainnin aidan kulmissa ja pienten rakennusten nurkissa.

Olen yrittänyt saada ratapiirroksesta - katkoista, numeroista ja niiden sijoitukseta niin hyvän kuin osaan. Mutta varmasti on vieläkin parannettavaa - tule kertomaan, mikä jäi tällä kertaa harmittamaan. Virheitä korjaamallahan maailmakin menee eteenpäin.


Sprintticupin kaltaisen kuntosuunnistuksen ratamestarityö on mielenkiintoista ja myös monipuolista - kannattaa ryhtyä, jos sellainen mahdollisuus tarjotaan. Tästä syystä olen kirjannut oheen työssä esiin nouseita ajatuksia, jos vaikka niistä olisi jollekin hyötyä tai huvia.

Tämä ei ole blogi, vaikka valikossa niin lukee. Silti sitä saa mielellään kommentoida ja myös kommentit julkaisen, kunhan ne ovat kohtuumittaiset.

Kari Sane


Ratamestarin päiväkirjasta...

9.1.2018 Seura otti yhteyttä. Ehdotti sprintticupin ratamestarin tehtävää Kannelmäkeen viime vuoden SM-kisojen kartalle.

Onnistuisiko, reilut pari kuukautta aikaa. Kannelmäessä on oltava taloyhtiöluvat, jotta päästään sisäpihoille. Muuten syntyy korttelirastit. Ehtisikö ne saada. Viime vuonna siihen kului kolmisen kuukautta. Lupasin palata ylihuomenna asiaan.

11.1.2018Olin tehnyt pikaisen sähköpostikyselyn kartalla oleville 90 taloyhtiölle. Jo seuraavana päivänä tuli 14 isännöitsijältä myöntävä vastaus, joukossa jopa tällaisia:

  • Terveisiä. Taloyhtiö on mielellään mukana kuten viimeksikin. Häiriötä ei ollut aiheutunut ja kisojakin oli päästy katsomaan omalta parvekkeelta
  • Taloyhtiön puolesta asia on ok. Kokemukset aiemmilta kerroilta ovat olleet myönteisiä. Tarkempi informaatio aiemman käytännön mukaan. Tervetuloa!
  • Hei, taloyhtiö suhtautuu asiaanne positiivisen kannustavasti.

Kyselyn perustella Kannelmäen liikuntapuiston ympäristön lupakarttani näytti jo ihan lupaavalta:

Lupatilanne 11.1.2018
Lupatilanne 12.1.2018

12.1.2018Kerroin seuralle, että hyvältä näyttää ja uskon saavani luvat keskeisistä alueista. Kyllä tästä kunnon sprintti syntyy. Valitsin tarjolla olevista päivämääristä tapahtuman ajankohdaksi to 15.3.2018. Muut vaihtoehdot olivat viikko aiemmin ja viikko myöhemmin. Syksy olisi ollut kivampi, mutta tällä nyt mennään.

Myönteisesti vastanneet isännöitsijät saivat kiitosviestin, jossa kerroin tapahtuman päivämäärän. Samalla lupasin entiseen tapaan tiedotteen jaettavaksi, tolppailmoitukset lähempänä tapahtumaa ja ilmoittaa asiasta myös paikallislehdelle, Tanotorvelle.

Kilpailukeskus voisi olla Kannelmäen liikuntapuistossa, huoltorakennuksen eteläpuolella olevalla koriskentällä. Sieltä voisi saada jopa saada pukusuojan auki ja ihan suihkut - olisihan siinä hieman kompensaatiota viime syksyn kisojen suihkujen puuttumiselle. Taidanpa käydä jonain päivänä juttelemassa kentän vahtimestarin kanssa.

13.1.2018Tapahtumailmoitus kaupungille tehty. Se meni ihan heittämällä sisään; jotain se viime kevät opetti.

Markku Brummer, joka toimi SM-sprintin toisena valokuvaajana, antoi ystävällisesti luvat kaikkiin ottamiinsa valokuviin. Niitä tarvitsen asukastiedotteita ja paikallislehti Tanotorvea varten.

14.1.2018 - RATALUONNOSTELUA Kannelmäki tuli juostua syksyn SM-kisoissa aika tarkaan. Silti kilpailijoille olisi kíva tarjota jotain uutta. Ainakin ratojen kiertosuunta on käännettävä, joka jo aika lailla muuttaa maisemaa suunnistajan silmissä.

Kaksitasoisuus on harvinaista herkkua suomalaisissa sprinteissä. Kannelmäen aseman seudulla sitä riittää. Mieleen muistuu Soukan AM-sprintti muutaman vuoden takaa. Kaksitasoisuus taisi aiheuttaa seń verran päänvaivaa ja virheitä, että esimerkiksi kuka tahansa H65-sarjan kilpailija olisi puhtaalla juoksulla voinut voittaa aluemestaruuden.

AM-sprintti Soukassa 2015
Ote Soukan AM-sprintin kartasta (Espoon Akilles).

Radan lopussa voisi käyttää kotiympäristöäni Kannelkylää, jonka kujat jäivät SM-sprintissä R1-sarjoilta kokonaan juoksematta. R2-sarjojen radat kiersivät kylää karsinnassa - aika monen huomasin silloin hapuilevan samannäköisten talojen sokkeloissa.

15.1.2018Lähetin kiitosviestin isännöitsijöille, jotka olivat vastanneet ensimmäiseen kyselyyni. Totesin siinä, että olemme saaneet tähän päivään mennessä jo noin 20 isännöitsijältä / hallituksen puheenjohtajalta myönteisen vastauksen. Tämä edustaa noin 30 taloyhtiötä Kannelmäen tapahtuma-alueen 75 taloyhtiöstä. Tämä on hyvä alku, varsin kun kun joukossa ei ollut yhtään kielteistä vastausta..

Lupatilanne on ihan hyvä, vaikka vastaustahti hidastuukin tämän jälkeen. Muutaman isännöitsijän postista on tullut virheilmoitus. Nämä uudet isännöitsijät on selvitettävä erikseen. Se käy näppärästi ottamalla yhteyttä isännöitsijäyrityksen toimistoon. Sieltä tulee vastaus useimmiten vielä samana päivänä,

16.1.2018 - RADOISTA Rataprofiilit voisivat mennä sprintticupin hyväksi osoittautuneen mallin mukaan:

  • A-rata - vaikea ja normaalipituinen
  • F-rata - Firmacup-rata, A-radan rinnakkaisrata, joitakin samoja rasteja/välejä
  • B-rata - vaikea, lyhyempi A-rata, joitakin samoja rasteja /välejä kuin A/F-radoilla
  • C-rata -keskivaikea, lyhyempi kuin B-rata, pääasiassa eri rasteja/välejä kuin A/F-radoilla.

Vaikka Kannelmäen kartta on sprinttikartaksi selvälukuinen, niin C-radan mittakaava voisi olla 1:3000, jotta siitäkin saisi hieman kokemusta. Tietysti vain, jos rata mahtuu tällaiselle kartalle. Muilla radoilla mittakaava on tavanomainen 1:4000.

F-rata laaditaan vain, jos FirmaCup järjestetään. Se on A-radan rinnakkaisrata, eräänlainen A2-rata. Viime kevään ensimmäisessä Lauttasaaren Pajalahdessa juostussa SprinttiCupissa A-radan osanottajien määra kasvoi FirmaCupin suosion takia niin suureksi, että lähtöön ehti kertyi liian pitkä jono kylmässä kevätillassa värjöitteleviä kilpailijoita. Tästä syystä heitä jouduttiin lähettämään maastoon kovin pienillä aikaväleillä.

17.1.2018Kyselin seuralta tarkempia tietoja SprinttiCupin järjestelyisya ja FirmaSprintistä. Pian tulivatkin vastaukset:

  • Karttamaksut ovat entiset 10e ja 5e.
  • Tapahtuma on myös Firmasprintin kisa eli oma F-rata (A:lle rinnakainen) ruuhkien välttämiseksi.
  • Sprintticupin ohjelma muiden seurojen osalta on vielä auki, meillä tapahtumat 8.3, 15.3 ja 22.3.

21.1.2018Kyselin Kannelmäen liikuntapuiston kentänhoitajalta koriskentaän käytöstä maaliskuussa. Hän pyysi soittamaan liikuntapalveluun tiimiesimiehelle ja antoi puhelinnumeronkin.

Tiimiesimies totesi, että maaliskuun puolivälissä pukusuoja on todennäköisesti kiinni, koska "jääkausi" on ohi ja futis/tenniskausi ei ole vielä alkanut. Koriskentälle varmasti pääsee, mutta pyysi tekemään varauksen liikuntapalveluun.

22.1.2018 - LÄHDÖSTÄ Ensimmäinen luonnos lähdöstä ja ykkösrasteista. Alunperin oli ajatellut lähdön kilpailukeskuksen tuntumaan. Ei ollut hyvä ajatus, koska alkuun ei saa kunnon välejä ja toisaalta kilpailukeskuksen eteläpuolinen alue on sen verran kapea, ettei se kunnolla riitä kahteen suuntaan kulkeville radoille.

Reittivaihtoehtoja ykkösrastille
Reittivaihtoehtoja ykkösrastille. Vasen valinta on lyhyempi, joskin eroa voi säätää violetilla alueella. Tämä vaihtoehto tuli kuitenkin nopeasti hylätyksi (kts teksti).

Halusin, että mahdollisimman pian lähdön jälkeen kilpailija joutuu tekemään päätöksen reitinvalinnasta ykkösrastille. Ensimmäisessä luonnoksessa ajatus toteutui. Siinä oli kuitenkin kolme vikaa: matka K:lta reitinvalintakohtaan oli liian pitkä, samalla joutuu ylittämään Soittajantien ja kumpikin ykkösrastille johtava reitti on aika simppeli. Sen aikana ehtii lukea rataa jo pitkälle eteenpäin. Olikin aika helppo hylätä tämä ajatus.

23.1.2018 Kartalla on taloyhtiö, jonka alue on aidattu. Alueelle radan suunnasta johtavat portit ovat aina auki, mutta neljä muuta porttia on lukittu. Saisikohan niistä saisi yhden tai kaksi avoimeksi. Jos portit ovat kiinni, se olisi ratasuunnittelun kannalta ikävää, koska syntyy pitkä alue, jolle ei saa hyviä reitinvalintoja.

Soittajanpiha
Soittajanpihan taloyhtiö - osa porteista oli SM-kisoissa auki ja osa kiinni.

SM-kisoissa huoltoyhtiö kävi avaamassa ja sulkemassa portit, mutta se on turhan raskas toimenpide. Siitä aiheutuu aika lailla kuluja taloyhtiölle. Täytyy löytyä helpompi ratkaisu. Kysynpä isännöitsijältä:

Löytyisiko taloyhtiöstä urheiluhenkinen henkilö, joka avaisin portin. Sovittaisiin kellonaika joskus 16-17 maissa, jolloin tavattaisiin. Hän avaisi portin ja minä samantien lukitsisin sen avoimeksi vaijerilukolla ja kiinnittäisin porttiin infotaulun. Tapahtuman jälkeen sulkisin portin: koska lukon kieli on auki, portti menee työntämällä kiinni.

Isännöitsijä vastasi vielä samana päivänä:

Terve, NN voi hoitaa portin avaamisen. Oletko häneen suoraan yhteydessä. Ystävällisin terveisin. Isännöitsijä

Kiitos, olinkin jo yhteydessä NN:ään ja sovimme, että otamme uudelleen yhteyttä toisiimme lähempänä tapahtumaa. Upean joustavaa toimintaa yhtiön suunnalta!

23.1.2018 - KAKSITASOISUUDEN KUVAUKSESTA Palaan taas Kannelmäen asemalle. Sen pohjoispuolen portaat eivät SM-sprintissä olleet käytössä. Tästä syystä niitä ei edes oltu merkitty karttaan. Sen sijaan eteläpuolen portaat tulivat monille tutuiksi. Molemmat portaat ovat katetut eli kartassa ne on merkitty harmaalla.

Kannelmäen aseman portaat
Kannelmäen aseman pohjoiset portaat oli jätetty SM-kartaan merkitsemättä. Oikealla ehdotus portaiden merkitsemistavasta. Siitä ei tosin selviä, että nousu alkaa kauempana radasta olevalta kaistalta. Se ei haittaa, koska paikalla sen näkee heti.

SM-kisojen yhtenä ratamestarina ollut Kalle Rantala kertoi, että itäpuolen portaita oli vaikea kuvata yksikäsitteisesti - ne päättyvät sillan alle. Kalle on oikeassa - mustan viiva on tämänkaltaisissa tapauksissa hankala. Mutta jos nyt tällä kertaa yritetään. Jokatapauksessa portaista on kuitenkin tasapuolisuuden takia kerrottava etukäteen ja tiedotettava vielä lähdössäkin.

Mikko "Lammikko" Eskola kommentoi edellistä kuvaa: Itse olisin ehkä laittanut vasemmanpuoleiseen portaikkoon käyränpätkän ja vesiviivan alaspäin (kaakkoon). Ja vastaavasti oikeanpuoleiseen portaikkoon vesiviivan pätkä ja vesiviiva luoteeseen. Lue lisää

Lammikon ajatus on nerokas: yksinkertainen ja nimenomaan suunnistuskartan merkintöihin pohjautuva. Se kertoo välttämättömä eli kummasta lokerosta lähdetään nousemaan. Eiköhän tuo jo riitä.

Olli-Pekka Koistinen on tarkastellut portaiden kuvauksen lisäksi asiaa laajemmalti - hän on miettinyt, koska ylipäänsä kannattaa käyttää kaksitasoisia ratkaisuja: ...piirtelin muutaman malliratkaisun [..] oletuksella, että silloilla halutaan kikkailla täysimääräisesti esim. sprintticupin tyylisessä treenitapahtumassa [tai päinvastoin] mahdollisia ratkaisumalleja oikeaan kilpailuun, jossa kaksitasoisuus pyritään (monestakin syystä) eliminoimaan. Lue lisää

Toisen kaksitasoisuuden korostamiseen liittyvän parannuksen opin Englannista - maanpinnan yläpuolella oleva taso on siellä usein kuvattu hieman tummemmalla sävyllä kuin itse maanpinta. Minusta se selventää kuvausta. Tätä olisi nyt kiva kokeilla ja kuulla, mitä mieltä asiasta ollaan. Riittääköhän viskaaleilla ennakkoluulottomuutta tällaiseen?

Ylatason tummennus
Kannelmäen aseman kohdalla oleva silta on tummennettu. Oikealla vastaava tilanne Oxfordin suunnistuskartalta (by courtesy of OUOC 2016).

24.1.2018 Kysyin liikuntapalvelulta Kannelmäen kentän varaustilannetta.

  • mikä olisi tilavuokra, jos pukusuojaa ei käytetä, kaikki toiminta on vain ulkona?
  • mikä olisi tilavuokra jos varaisimme mahdollisuuden käydä pukusuojan WC-tiloissa yms (klo 17.30-20.00)?.

25.1.2018 Vastaus tuli. Nopeita nämä nykyajan virkamiehet:

Hinta on tapahtumalle 225,-/päivä. Sama hinta onko pukuhuoneet vai ei

Ei näytä hyvältä. Nyt on selvittävä muitakin vaihtoehtoja. Mutta kysynpä seuralta, mitä mieltä seura on. Tuohon 225 euroon uppoa kyllä liian monta karttamaksua...

Urheiluseuralle tuollainenkin summa on rahaa, joten mieluummin sen säästäisi kuin käyttäisi.

Näin kuvittelinkin. Mitäs, jos mentäisiin liikuntapuiston viereisen päiväkodin aidatulle pihalle. Sinne mahtuisimme oikein hyvin ja lisäksi sinne on kaksi porttia. Toista voitaisiin käyttää maaliin tuleville kilpailijoille ja toista taas muuhun kulkuun. Lähtöönmenokin sujuisi sitä kautta. Tämä näyttää oikein hyvältä. Kysytäänpä.

Päiväkodin johtaja vastasi aurinkoisesti:

Totta kai onnistuu. Hienoa, että pihaamme voidaan käyttää tällaisessa tapahtumassa.

Liikuntapalvelulta tuli pian uusi vastaus:

Korjaan sen verran että tuohan on noin lyhyt aika niin hinta on puolipäivähinta 112,50

Vaikka tämä oli liikuntapalveluilta jo paljon parempi "tarjous", niin taidanpa jatkaa tinkimistä. Lähetin liikuntapalveluille uuden kysymyksen:

Kiitos, tämähän näyttää jo paljon paremmalta. Ehdin kuitenkin jo sitä ennen pyytää ja saada luvan viereisen päiväkodin pihan käytölle.

Itse oli kuvitellut, että ilman pukusuojatiloja maksu olisi pienempi kuin tilojen kanssa. Ymmärrän silti liikuntapalvelun ajatuksenjuoksun - on helpompaa vuokrata kokonaispaketteja kuin pitää kirjaa siitä, kuka käyttää ja mitä.

Mutta jos tapahtumamme lähtö ja maali ja se tuloslaskenta-auto olisivat liikuntapuiston eteläpuolella olevassa pienehkössä puistossa. Tällaiselle pienelle tapahtumalle saisimme siihen luvan ja se olisi silloin meille ilmainen. Miten liikuntavirasto suhtautuu, jos jotkut suunnistajat hiippailisivat liikuntapuiston alueelle, esimerkiksi koriskentälle. Pitäisikö meidän silloin merkitä se "kielletyksi alueeksi".

26.1.2018 Lähetin viestin liikuntapalveluille:

Seura päätti, että mennään minimikustannuksilla eli tässä tapauksessa vastikkeetta. Ei varata pukusuojia käyttöön. Suunnistustapahtumamme toimintakeskus on koripallokentällä.

Ja mitään myyntiä paikalle ei luonnollisesti tule. Tietysti sateen sattuessa pukusuojarakennuksen räystäiden alle on hyvä mennä sateensuojaan vaatteita vaihtamaan, mutta tämä varmaankin on hyväksyttävää.

Ja jos väkeä haluaa tulla heittelemään koripalloa, niin ystävällisesti otamme heidät vastaan ja myös hoidamme homman niin, että se käy ilman mitään ongelmia.

Liikuntapalvelu vastasi ja antoi samalla tärkeän neuvon.

Tämä on ok. Suunnistajat on varmaan myös siistejä, joten olisi hyvä ettei jää roskia pitkin aluetta, ettei siitä tule sanomista.

No, sen voin taatusti luvata. Helsingin Suunnistajien ikäsuunnistajilla on kirkkaana mielessä suomalaisen suunnistuksen Grand Old Man'in Juhani Salmenkylän opit: suunnistajien lähtiessä paikan pitää olla vähintään yhtä siisti kuin sinne tultaessa!

Nyt täytyy vielä kertoa päiväkodille, että emme tälläkään kertaa pääse tulemaan heidän pihalleen. SM-kisoissa olivat tarjonneet pihalleen muksulan paikkaa, kun emme olleet varmoja saisimmeko muksulaa mahtumaan tenniskentälle.

... viestisi siitä, että olemme tervetulleita, oli sillä hetkellä tärkeä; se varmisti, että paikkaongelmasta selvitään.

Enkä malta olla lainaamatta oheen seuran hallituksen erään jäsenen repliikkiä, kun kyselin valitaanko päiväkodin piha tai mennäänkö urheilullisesti koripallokentälle. "...jotenkin se päiväkodin piha viehättäisi, kun siellä otettiin niin lämpimästi vastaan. Mutta toisaalta koska urheilupuiston..."

Kyllä päiväkoti on meillä nyt hyvässä maineessa.

26.1.2018 Liikuntavirasto vastasi taas nopeasti:

Kentät ovat ihan vapaasti käytettävissä, tosin täytyy pitää huolta ettei autoja ajeta kentille.

Meillä on olemassa vain yksi tapahtumahinta ulkokentillä ja se sisältää sen mitä siellä on tarjottavissa, eli pukukopit, myyntiluvan yms.

Kiitos paljon. Tämä selvitti asiaa hyvin. Eli jos siis toimimme vain koripallokentallä eikä meitä varten avata huoltorakennuksen ovia eikä meilä ole mitään myyntiä, voimme siis järjestää tapahtuman veloituksetta, kunhan vain muut luvat ovat kunnossa.

Ja toki samanaikaisesti voivat nuoret heitellä koripalloa (hyvin epätodennäköistä, mutta periaatteessa mahdollista). Eihän se meitä häiritsisi, sillä ympäri Kannelmäkeähän ne suunnistajat juoksevat eivätkä sillä kentällä.

Juuri näin, mutta toki ketään muitakaan ei saa ajaa kentältä pois

Kiva. Ei todellakaan ole tarvetta ajaa muita pois. Suunnistajat ovat sopuista väkeä ja - kuten kerroin nehän ovat tapahtuma-aikana suunnistamassa. Lähdössä ja maalissa värjöittelee vain pari viluista toimitsijaa.

Koriskenttä näyttää olevan iltaisin harvoin käytössä, eikä varsinkaan maaliskuussa. Silloin siellä on usein työkoneita tai lätkäkaukalon palasia. Tuskin haittaavat. Sitäpaitsi olen varma, että viereisen pukusuojarakennuksen seinustoille kilpailijat kuitenkin kerääntyvät, varsinkin jos on sadekeli....

27.1.2018 - KEINOTEKOISISTA ESTEISTÄMietiskelin radan loppuosaa Kannelkylään. Se on yhtenäisesti rakennettu kylämäinen alue pienine kortteleineen ja kujineen. Sinne ei kuitenkaan saa helposti mutkikkaita reitinvalintatehtäviä ellei sulje muutamaa pientä kujaa. Osa kujista on lumitalvisin lumikasojen tukkimia.

Taidanpa sulkea muutaman kujan. Mutta ne on sitten oltava selvästi merkitty karttaan, jotta ikäsuunnistajatkin ne huomaavat. Tavanomainen muutaman kielletyn alueen poikkiviiva ei riitä, vaan täytyy olla jotain havainnollisempaa. Ehdotankin kuvassa oikealla olevaa merkintätapaa.

Kujan sulkemisen merkintätapoja
Vasemmalla (A) on tavanomainen kielletyn alueen merkintätapa, keskellä (B) sprintin tilapäinen rakennusalue (marjapuuronväri ei oikein näy kunnolla keltaisen pohjan takia) ja oikealla (C) merkintätapa, jossa kielletyn alueen reunaa on laajennettu havaittavuuden takia myös rakennusten päälle.

29.1.2018 - RASTIEN MÄÄRÄSTÄMontakohan leimasinta on käytettävissä. Vuosi sitten minulla oli Myllykallion sprintissä peräti 37 rastia, mutta siinä taisi olla jo muutama ylimääräinen. Nyt kun ratasuunnittelu alkaa selkiytyä, olisi hyvä tietää käytettävissä olevien leimasimien määrä.

Ja samalla voisin vielä täsmentää rataprofiileja. Kysynpä seuralta kahdesta vaihtoehdosta:

  • Vaihtoehto 1: F-rata on pääasiassa eri rata kuin A-rata, B-rata on lyhennetty F-rata. Tällöin voidaan toteuttaa pyyntö siitä, että jos haluaa juosta enemmän, niin voi juosta A+B.
  • Vaihtoehto 2 olisi tietysti se, että A- ja F-radat olisivat samantapaisia, osa rasteista jopa samoja, jolloin B-radan tulisi olla täysin eri rata, jotta joko A+B tai F+B olisivat himosprinttaajia varten. Tällöin A- ja F-radat olisivat vertailukelpoisia, josta F:n huiput saattavat tykätä.

Pian tulivat vastaukset:

Käytössä on Firmaliigan leimasinsarja.Niitä on 30 + 6 uutta tulossa. Kannatan vaihtoehtoa 2. Vältetään samojen peräkkäisten rastivälien juoksemista.

30.1.2018 Seuraavana päivänä tulivat seuralta vielä täsmennetyt rataohjeet:

  • myynti - lähtö - K-piste kunnolla mietittynä, edellisten reittivalinnat jää piiloon
  • ensimmäisen rastin täyshajonta kaikilla radoilla, oma suoritus alusta alkaen
  • ei peräkkäisiä samoja rastivälejä missään kohtaa ratoja, vältetään letkajenkkaa (erityisesti lamppujen kanssa ongelma)
  • rastien kuormitus ei yleensä mikään ongelma missään kohtaa, yhteinen rastipiste saattaa olla jopa vaikeutta lisäävä
  • teiden ylitykset hallitusti ja turvallisesti
  • maalista tulospalveluun väliä 10-20m jotta ei synny ruuhkaa

Näiden kanssa on helppo elää!

1.2.2018 Tiedotusaineisto meni paikallislehti Tanotorveen. Tanotorvi oli viime syksyn SM-kisojen keskeinen paikallinen tiedonjakaja. Se julkaisi kuvitetut jutut kahdessa numerossa ennen tapahtumaa sekä näyttävät artikkelit tapahtuman jälkeen. Uskon, että näillä oli suuri merkitys sille, että SM-kisat saivat niin hyvän vastaanoton Kannelmäessä.

2.2.2018 - RATASUUNNITTELUN TYÖKALUISTA Olen tähän asti mittaillut rastivälien reittipituuksia Condesilla. Sillä saa mitattua rastivälin tarkan matkan kaikkine kiemuroineen käyttämällä ylävalikon kuvaketta Valitse reitinvalintaviiva.

Lisäämällä hiirellä pisteitä rastiväliviivaan ja siirtämällä ne reitin käännöspisteisiin saa mukavasti esille rastivälin todellsen matkan. Ja kun lopuksi avaa ylävalikosta Rata > Muokkaa rataa... radan ominaisuusikkunan ja ruksaa vasemmalta laatikosta Pituus kohdan Laske reitinvalinnan mukaan, niin ylärivillä olevassa ikkunassa oleva matka on sprintissä tarvittava reittipituus. Normaalisti se on metsäsuunnistuksessa käytettävä ratapituus eli viivapituus rastilta toiselle.

Condesin mittaustapa on kuitenkin aivan onneton, jos on vertailtava yhden rastivälin eri reittivalintojen pituuksia keskenään. Se on jatkuvaa edestakaista hiirellä näpyttelyä ja kulkureitin siirtelyä. Kyllä joku on taatusti asiaa miettinyt pitemmälle.

Pienen googlailun jälkeen apu löytyikin aivan läheltä. Legendaarisen World of Orienteering -sivuston kautta löysin php-skriptin 2DRerun, joka on kuin luotu toiveideni mukaan. Se on myös helppokäyttöinen ja sisältää tarvittavan pikaopastuksen.

Ensin ladataan kartta, kerrotaan sen mittakaava ja tarkkuus, piirretään rata ja lopuksi ryhdytään hiirellä naputtelemaan rastiväleittäin mahdollisia kulkureittejä. Lopputulokseksi saat kultakin rastiväliltä kuvan, johon on merkitty eri väreillä kulkureitit ja niiden pituudet. Ja kaiken voi tallettaa omalle koneelle myöhempiä tarkasteluja varten. Näyttääpi ohjelmassa olevan vielä lisäominaisuuksia, mutta jääkööt ne toiseen kertaan.

Reitinvalinnat
Esimerkki 2DRerun tuottamasta kuvasta. Se kertoo, että violetti reitti on lyhyin 228 m ja sininen on vain hieman pitempi 231 m. Eivätkä vihreä ja punainenkaan ole huonoja vaihtoehtoja. Erot ovat pienemmät kuin ensi silmäyksellä uskoisi.

2DRerun-skriptin käynnistät tästä: http://3drerun.worldofo.com/2d/ courseplanning.php

Ja täällä on hyvä ohje ja video: http://news.worldofo.com/2015/02/26/ introducing-the-2drerun-courseplanning-module/

5.2.2018 Sprintti-Cupin ratapituudet taisivat olla 3.5, 3.0 ja 2.5 km. Täytyy varmistaa, kun joku on pitänyt ratoja ylimittaisina. Itse en ole sellaista kuullut, päinvastoin - ”kun on kiva maasto ja rata, niin pari minuutia ekstraa ei haittaa” ja ”kansalliset on sitten erikseen, tämä on vain harjoittelua” on kuitattu.

Seuran ytimekäs vastaus kilahti sähköpostiin:

Pituudet juuri noin.

6.2.2018 Tanotorvi kuittasi. Tiedote oli mennyt perille kuvineen. Tuntuu siltä, että myös uutiskynnys ylittyy. Ellei, niin tolppailmoituksia täytyy laittaa muutama lisää

On tärkeää, että tapahtuma tunnetaan kahdesta syystä - asukkaat tietävät, että pihalla suunnistetaan ja että heillä on mahdollisuus itsekin kokeilla kaupunkisuunnistusta. Enemmän on kuitenkin kyse mahdollisuudesta kuin osanotosta. Alkukevään (?) kolea ilta ei taatusti houkuttele yhtä hyvin kuin syysaurinkoinen iltapäivä.

9.2.2018 - PITKISTÄ RASTIVÄLEISTÄ Radan alku ja loppu ovat likimain katsotut. Nyt on tartuttava keskiosan kimppuun. Olen saanut siitä muutamia hyviä vinkkejä. Sitä ennen on hieman tuumittava, minkäluonteisia ratoja haluan.

Viime keväänä Lauttasaaren Myllykallion juurella juostussa sprintissä oli runsaasti rasteja, A-radalla yli 30. Se oli tarpeen, koska en ehtinyt saada riittävästi taloyhtiöiden lupia. Lisäksi kolme keskeistä taloyhtiötä kielsi alueittensa käytön. Rasteja oli siroteltava runsaasti, jotta suunnistajat eivät olisi joutuneet väärille alueille.

Kannelmäessä ei ole tällaista murhetta - uskon, että muutamaa reunassa olevaa aluetta lukuunottamatta saamme tarvittavat luvat. Eli nyt voin käyttää pitkiä rastivälejä. Niille on etsittävä riittävästi reitinvalintoja, jotta ei synny jonojuoksua samoja reittejä myöten.

Radan alkupuolelle katselin ratasillalta aukeavaa Kanneltalon-HOASin maisemaa. Sinne saa rastivälejä, jotka tarjoavat useita luonteeltaan erilaista reittejä molemmille puolille viivaa. Useimmilla reiteillä ei voi edes välttää portaita. Ainakin A-radan loppupuolelle näyttää mahtuvan vielä toinenkin pitkähkö rastiväli, joka päättyy "tarkkaan rastinottoon".

13.2.2018 Kaupungin tapahtumalupa tuli. Selkeä paperi, mutta paljon ehtoja. Eivät kuitenkaan tuota ongelmia. Esimerkiksi "Yleistä kulkua tapahtuma-alueella ei saa estää" ja "Tapahtuma-alueen pintaa ei saa vahingoittaa". Hieman pelottavalta tosin tuntuu vaatimus siitä, että "...tapahtuma-alue sekä sen vaikutusalue on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen". Siinäpä seuralle tekemistä, jos koko Kannelmäki on siivottava kisojen jälkeen.

Luvassa on myös eräs tärkeä huomautus: kehotus selvittää, tarvitaanko tapahtumalle erityistä liikennejärjestelylupaa.

SprinttiCupin tyyppisissä kuntosuunnistustapahtumissa ei ole liikenteenohjausta. Autoille ei järjestetä pysäköintiä, joten autoliikenteen ohjausta ei tarvita. Suojateillä ei ole liikenteenohjaajia, vaan osanottajat noudattavat suojateiden ylityksissä liikennesääntöjä ja normaalia varovaisuutta.

Isojen katujen ylitys suojateiden ulkopuolelta on kielletty kartan merkinnöin. Suuri suunnistajista ylittää alueen ainoan ison kadun todennäköisesti siltoja myöten. Asuntokatujen liikenne on taas niin vähäistä, että autoliikenne tuskin tuottaa ongelmia.

Emme siis tarvitse erityistä liikenteenjärjestelylupaa. Kilpailijoita on silti ohjeissa muistutettava liikenneturvallisuudesta.

14.2.2018 Tänään tuli viimeinenkin taloyhtiölupa Tuubakujalta. Lupakartta on komean näköinen, iso kiitos kaikille isännöitsijöille ja hallitusten puheenjohtajille

Lupatilanne 15.2.2018
Lupatilanne 15.2.2018

15.2.2018Tasan neljä viikoa kisoihin. Lupaavat kylmän säärintaman saapuvan Suomeen. Se kyllä pitkittää lumen sulamista. Pian ne Kannelkylään suunnittelemani muutamat esteet ovatkin jo ihan luonnollisia sulkuja lumikasojen takia...

Rastinpaikka
Tuossa voi olla rasti. Ensimmäinen suunnistaja saakin tehdä sille uran vai ehtiikö suuri lämmitin hoitaa homman sitä ennen.

17.2.2018 - RASTIEN MÄÄRÄSTÄRataluonnokset ovat valmiit. Osa rastipisteistä on tosin katsomatta, mutta toisaalta ne ovat kaikki tuttuja ja siten varmoja pisteitä. Radoista on tulossa vähärastisia eli pitkiä välejä löytyy. Tältä näyttävät radat tällä hetkellä:

Rata Rastit Reittipituus Ratapituus Suhde
A133.52.71.3
F153.52.51.4
B123.02.31.3
C92.51.851.35

Suhde on reittipituus jaettuna ratapituudella eli kuinka paljon on kierreltävä kun juoksee ratamestarin ihannereittiä.

19.2.2018Tanotorvi julkaisi jutun Kaupunkisuunnistusta taas Kannelmäessä. Juttu oli komeasti heti kakkossivulla Markku Brummerin valokuvan kera.

Jutussa kerrotaan myös mahdollisuudesta itse kokeilla kaupunkisuunnistusta. Samalla muistutetaan, että kartassa on kiellettyjä alueita, joilla ei saa suunnistaa - johan nyt kaupunkilaisjärkikin estää menemästä yksityisille pihoille ja työmaille. Lähdössä voi vielä varmuuden vuoksi varmistaa, miten kielletyt alueet on merkitty karttaan.

Avaa Tanotorven numero 2/2018. Juttu on sivulla 2.

24.2.2018 PYSÄKÖINTIALUEISTAPysäköintialueiden läpijuoksu viistosti on sprinteissä joskus ongelma - jos pysäköintialueella ei ole autoja, alueen voi ylittää vinosti kulmasta kulmaan. Mutta jos alueella on paljon pysäköintiä, tilanne on toinen: silloin ei juuri kannata yrittää puikkelehtia autojen välistä vaan on juostava autorivien suunnassa siitä huolimatta, että matkaa tulee lisää. Asetelma mutkistuu entisestään, jos autojen määrä vaihtelee kilpailun aikana - toiset pääsevät oikomaan ja toiset eivät.

Niinpä oli varmasti tasapuolista, että SM-kisoissa erään keskeisen pysäköintialueen autopaikat rajattiin kielletyksi alueeksi. Kulku oli sallittu vain ajotietä myöten. Tämä oli tasapuolista kaikille.

Sprintti-cupissa pysäköintialueita ei merkitä kielletyiksi. Käytännössä ongelma rajoittuu vain kahteen alueeseen. Toinen on sama kuin SM-kisoissa ja toinen kaikkien ratojen loppupuolella. Molempien reunoilla on tällä hetkellä myös aurauskinoksia, joten kulmasta kulmaan juoksu tai edes yksiväkäaitojen ylitys ei juuri nyt kannata.

pysäköintialueet
Vasemmalla SM-kisoissa kielletyksi merkitty pysäköintialue ja oikealla Urkupillintien eteläpuolella oleva pysäköintialue. Reitinvalinta molempien kautta voi tulla eteen.

27.2.2018 KARTTATÄYDENNYKSISTÄKannelmäen kartta on hyvin ajantasalla. Sitä ei Sprintti-Cupia varten juuri tarvitse täydentää. Aseman portaat on kuitenkin merkattava. Jos sitä ei tehdä, rataa on muutettava, sillä muuten portaita käyttävä saa turhan suuren edun muihin nähden.

Pasuunapuiston istutukset
Pasuunapuiston pensaikon eteläinen osa odottaa kevättä lumikerroksen alla. Kartta kuitenkin väittää, että siinä on jo nyt läpipääsemätön pensaikko...

Toinen mielenkiintoinen paikka on Pasuunapuisto, jonka kautta kaikki radat kulkevat. Pitkään seisoin paikallani ja ihmettelin rastin paikkaa, jonka oli ajatellut pensaikon etureunaan. Mutta siinä on nyt lumiaavikko. Sen paikalle nousee vasta syksyyn mennessä kaunis istutus. Niinpä siirsin rastin muualle, jotta se olisi oikean eikä kuvitellun pensaikon vieressä.

Lumiesteet
Vasemmanpuoleisen kuvan aukosta oli tarkoitus mennä viimeiselle rastille. Ei mennä. Toisessa kuvassa on vaaleanvihreällä värillä kuvattu pensasaita. Läpimeno ei ole se nopein reitti.

Kymmenkunta vaalenvihreätä pensasaitaa sai uuden tummanvihreän värin. Ne ovat nyt lumiaikana todellisia esteitä, joiden läpi ei pääse vaikka yrittäisikin - tai ainakin siinä tuhrautuisi aikaa. Nyt on siis todella kannattaa noudattaa kartan merkintöjä.

2.3.2018 PUISTOPOLUISTA Radat ovat valmiit. Odotan enää seuralta täydennettyä karttaa, josta on poistettu SM-kisojen perua olevat kielletyt alueet, avattu / suljettu portit ja lisätty aseman itäiset portaat.

Ratapituudet ovat kasvaneet muutamilla kymmenillä metreillä, koska eräät lyhyimmät reitit eivät lumihankien takia enää ole nopeimpia, ainakaan ensimmäisille juoksijoille.

Puistopolut
Pasuunapuiston polut ovat paikallisten asukkaiden kulkureiteillä ja pysyvät auki lumisateista huolimatta.

Puistoissa kulkureitit ovat hyvässä kunnossa ja niitä kannattaa käyttää. Tosin nastarit tai vastaavat ovat tarpeen, koska ihmisten kulkemat puistopolut eivät luonnollisestikaan ole hiekoitettuja.

4.3.2018 Vajaat 50 tolppailmoitusta on viety taloyhtiöiden pihoille. Ilmoituksissa kerrotaan tapahtumasta ja myös siitä, että rastien sijoitus ja suunnistajien juoksu alueella tapahtuu taloyhtiön myöntämällä luvalla. Samalla vielä muistellaan viime syksyn SM-kisaa ja kiitellään kannelmäkisten taloyhtiöiden mukanaoloa tässäkin tapahtumassa Tiedotteen näet tästä.

Asukastiedote
Taloyhtiön pihoilla oleviin tolppiin tai puihin kiinnitetty asukastiedote. Muovisuojus ja kireä narunpätkä puun ympäri pitää ilmoituksen hyvin paikallaan ja on nopea poistaa.

5.3.2018 Isännöitsijät saivat viimeisen tilannetiedotuksen tapahtumasta. Mukana meni myös pihoihin jakamani ilmoitus tapahtumasta. Osalle isännöitsijöistä kerroin, että koska lähtöpaikkamme on liikuntapuiston tuntumassa, ratamme eivät ylety heidän edustamiensa taloyhtiöiden alueille. Sinne tuskin osuu suunnistajia elleivät nyt sitten ole pahasti eksyksissä. Pelimannintien alue on sinänsä mainiota sprinttisuunnistusympäristöä, joten jääkööt se nyt vaikka varastoon tuleville vuosille.

6.3.2018 RASTIKOODEISTARatamestari jättää rastien numeroinnin yleensä Condesin (ratasuunnitteluohjelma) huoleksi. Lähekkäiset rastit saavat silloin vierekkäisiä numeroita. Se tietysti helpottaa rastien viejien tehtäviä, koska leimasimien lajittelu sujuu joutuisammin. Ajattelin kuitenkin nyt tehdä toisin.

Numeroin A-radan rastit juoksevasti 31 eteenpäin 31-43. Viimeinen rasti, joka on yhteinen kaikilla radoilla, sai siten koodin 60. B-rata vastaavasti alkaen 44:stä. Yhteisten rastien koodit poimin tietysti A-radan listasta. Mielestäni tällainen numerointi tuo kaksi etua: ensinnäkin lähekkäisten rastien numerot eroavat selvästi toisistaan. Ykkösrastien koodit ovat nyt 31, 44, 52 ja 55 sen sijaan että tavanomaisella numerointitavalla ne olisivat olleet 31, 32, 33,ja 34. Väärällä rastilla leimannut ei voi nyt ainakaan syyttää huonoa muistiaan.

Toinen etu syntyy siitä, etteivät A-radan suunnistajat pysty arvaamaan, onko seuraava rasti yhteinen jonkun toisen radan kanssa. Sama koskee myös B-rataa, sillä radan ensimmäinen yhteinen rasti on vasta yhdeksäs. Tosin F-rataa juoksevat voivat nyt päätellä koodista, onko edessä yhteinen rasti vai ei. Suotakoot se pieni etu tällä kertaa heille.

Vauhdikas paikka
Vauhdikas metsäosuus - useimmalle ainoa tässä sprintissä. Ja tämänkin voi toisella reitinvalinnalla välttää. Kuten kuvasta näkyy, polut ovat hyvässä kunnossa.

7.3.2018 KOEJUOKSUISTA Koejuoksin tänään A- ja B-radat. Kuvitelin, ettei ratamestarin omista koejuoksuista olisi juuri hyötyä - ratamestari, jos kuka tuntee paikat jo etukäteen. Erehdyinpä, sillä vasta "täysvauhtisen" juoksun yhteydessä huomaa rastipisteiden sijoittelun pikku puutteet. Tein useita viiden metrin rastipisteen vaihtoja, jotta tulo rastille olisi sujuvampaa ilman että sillä oli mitään vaikutusta reitinvalintaan.

Samalla laitoin ykkösrastit C-rataa lukuunottamatta uusiksi. Tähän toki vaikutti myös se, että olin alkujaan valinnut rastipisteet niin, ettei kevätpehmeillä nurmikoilla juosta. Ei taatusti, sillä nurmikot ovat visusti lumen suojaamat. Toisaalta paksu hanki itsessään pitää suurimman osan suunnistajista hiekoitetuilla kulkuteillä.

No, mitä meni aikaa - menihän sitä: A-radalla "ilman kosketusta leimauksin" reilut 19 minuuttia ja B-radalla kaksi minuuttia vähemmän. Mutta koukkuja ei tullut ainuttakaan...

Vauhdikas paikka
Voit löytää tätä kuvasta kolme ykkösrastipistettä. Joten älä leimaa summamutikassa vaan mene omalle rastillesi ja tarkista koodi.

8.3.2018 KARTTAVERSIOISTASeura lähetti lopullisen kartan. Sen kanssa oli tavanomaisia vaikeuksia - kaikkia SM-kartan kielletyn alueen merkintöjä ei yhdellä yrityksellä saatu pois. Kartassa oli myös yksi portti, joka oli yllättäen sulkeutunut. Versiohallinta on vaikea laji - SM-kartan eri versioissa muutama portti oli karsinnassa ja finaalissa kuvattu eri tavalla.

Yhden kielletyn alueen merkinnän alta paljastui vaaleanvihreä - siis läpijuostava pensastaita. Nyt paikalla on kolmen metrin lumikinos, josta läpi ei mennä kuin lapiolla. Kielletyn alueen merkinnän palautuksella siitäkin selvitään.

Jatkuu tästä