Ratamestarin terveiset

Seuraavassa muutamia asioita, jotka auttavat Sinua selviämään kunnialla Malminkartanon sprinttiradoilla. Näitä samoja asioita on jo kevään ja kesän aikana pohdittu Ratamestarin päiväkirjassa, mutta tässä tulevat ne tärkeimmät:

TARKISTA RASTIKOODIT

Koronan takia rasteja on tavallista enemmän. Erityisesti ratojen alussa näet varmasti rasteja, jotka eivät ole omiasi.

Vaikka lähekkäisten rastien rastipisteet ovat erilaisia, niin silti kannattaa tarkistaa koodit. Ne ovat rastinumeron perässä. Ei siis tarvitse avata tai käännellä karttaa koodin tarkistamista varten.

Lähekkäiset rastit
A- ja F-ratojen viimeiset rastit. Lue lisää

A- ja F-ratojen viimeiset rastit ovat poikkeuksellisen lähellä toisiaan, joskin eri puolilla leveää katua.

LAAJAT PYSÄKÖINTIALUEET VOIVAT OLLA KIELLETTYÄ ALUETTA

Pysäköintialueet ovat vaarallisia, koska ruudusta peruuttava kuljettaja ei välttämättä havaitse ohi pyyhältävää suunnistajaa. Lisäksi on usein tuurista kiinni, miten hyvin pysäköintialueen pääsee läpäisemään pysäköityjen autojen lomitse.

Näistä syistä useimmat pysäköintialueet on merkitty karttaan kielletyiksi alueiksi viivoituksella.

Pysäköintialue on kielletty alue
Pysäköintialue on kiellettyä aluetta.
Huomaa, että vasemmanpuoleisessa kuvassa pääset rakennuksen vierustaa pitkin kulkevaan käytävään ja oikeanpuoleisessa kuvassa vastaavasti voit kulkea pysäköintialueen pohjoisreunan portaita pitkin.

Jossain tapauksessa on mahdollista juosta pysäköintialueen läpi "virtuaalista käytävää" myöten. Se on osoitettu alla olevan kuvan mukaisesti.

Pysäköintialueela on sallittu käytävä
Pysäköintialueen läpi saa juosta "käytävää" myöten.

Reitinvalinnan kannalta keskeisten pysäköintialueiden reunat on nauhoitettu alla olevan kuvan tapaan - huomaa, että nauha jatkuu maassa myös sisäänajon kohdalla.

Kielletyn alueen nauha
Pysäköintialueen merkitseminen kielletyksi alueeksi sisäänajon kohdalla.

RAKENNUSTYÖMAA, JOKA ONKIN JO VALMIS

Keskellä karttaa on laaja marjapuuronvärinen alue. Se oli vielä keväällä rakennustyömaa, mutta valmistui syksyllä. Aluetta ei ole kartoitettu, joten se on merkitty karttaan tilapäiseksi rakennusalueeksi eli kielletyksi alueeksi.

Kielletty alue
Ei kannata lähteä tämän alueen läpi - siellä on paljon enemmän aitoja kuin tässä piirroksessa. Sitäpaitsi se on kiellettyä!

Alueen läpi ei kannata lähteä oikomaan kahdesta syystä: ensinnäkin se on kilpailusääntöjen vastaista ja toiseksi läpi ei pääse. Rakennuksissa on monta toimijaa kuten koulu, päiväkoti ja nuorisotalo, jotka kaikki ovat aidanneet omat alueensa. Ja mahdolliset portit ovat visusti lukossa.

LÄMMITTELYKARTTA

Ennen sprinttiä kannattaa lämmitellä - syysillat voivat olla petollisen koleita. Lämmittely kartan kanssa auttaa myös pääsemään sprinttivireeseen eli sujuvaan rastinottoon.

Malminkartanon vanha kartta

Lämmittelyradat alkavat alkaa Malminkartanon aseman eteläpuolelta. Ratoja on kaksi, pitempi 1.7 km (8 rastia) ja lyhyempi 1.0 km (5 rastia). Rasteilla on pienet rastiliput ilman koodeja.

Kartan voit ladata verkosta täältä. Mahdollisesti lämmittelykarttoja on jaossa myös kilpailukeskuksessa.

RATOJEN LUONNE

Lopuksi vielä vastaus siihen - minkalaisia radat ovat - sitähän Sinä kuitenkin eniten haluat tietää...

A, B ja F-radat ovat kaikki kolme profiileiltaan hyvin samantapaisia. Ne ovat "täysvaikeita" eli juuri sellaisia kuin hyvissä sprinteissä pitää ollakin. C-rata on puolivaikea. Sille on ominaista että useimmilta rastiväleiltä löytyy myös pitempi kiertavä helppo reitti.

Ratojen alussa on lyhyehköjä välejä, joilla on talojen kiertoa ja pihojen halkijuoksua. Se ei olekaan yksinkertaista, koska Malminkartanon epäsäännöllinen korttelirakenne yllättää vielä monet.

Seuraavaksi edessä on radan ensimmäinen pitkä väli. A- ja F-radoilla se on yli 600 metriä ja B-radallakin noin 500 m. Pitkä väli vaatii hyvän reitinvalinnan - ei vain alussa vaan myös pitkin matkaa, jotta osuu oikealle reitille.

Reittikirjo
Esimerkki erään radan pitkän välin reiteistä - kuvaa on väännelty ja käännelty niin, ettei sitä voi sovittaa kartalle.

Pitkän välin jälkeen on erilaisia keskipitkiä ja lyhyehköjä rastivälejä, joilla on tarjolla reitinvalintaa ja toteutusta. Kerros- ja rivitalojen sokkelikko sekä erityisesti alueen itäreunan katujen hämyisät arkadit ja pienet puistot luovat suunnistajille mielenkiintoisia haasteita.

B ja C-ratojen lopussa on muutama vaativa reitinvalintaväli, jopa maaliin asti. Sen sijaan A ja F-ratojen Grande Finale on englantilaisen arkkitehti Ralph Erskinen luomien talojen pihalla - parhaimmillaan se on kuin kirjailija Frances Hodgson Burnettin Salainen puutarha lukuisine kapeine pensaskujineen ja piharakennuksineen.

Nauttikaa sprinttisuunnistuksesta ja sen ohella myös Malminkartanon ainutlaatuisesta kaupunkiympäristöstä.

Kari Sane