Rata A - Reittianalyysi
Rastivälin 4-5 reittikuvan matkamittausta tarkennettu, oikeat kierrot hieman lyhentyneet.
R1: Alkukiihdytys. Ykkösrastille tulo vaatii peräti kolme kartanpyöritystä eli on "vaativampi" kuin muilla radoilla. Pimeällä voisi suuntavaisto jo haparoida, mutta tuskin sentään valoisalla...
Sekunti kaksi, kun ihmettelin missä K-piste oli. Nopeasti kuitenkin sain lähdettyä. Muurin päässä käännöksessä oli lähellä, etten tähdännyt ”liian pitkälle taaksepäin” rastia kohti, mutta lippu osui näkökenttään (AL)
R2: Talon kierto.Sininen on nopein päiväkoti les Galopinsin pihaan varsinkin kun ensimmäiset urat on jo tehty. Likimain samanmittaisella ruskealla voi pärjätä, jos hanki kantaa. Vihreä on jo harharetki
Teki mieli lähteä rastilta etelään, mutta havaitsin ajoissa. Kielletyn ja metsän reunassa hidastin sen verran, että näin keltaista paksun viivan ja valkoisen välissä. Kartanteko auttaa näkemään näitä (AL).
R3: Toinen talon kierto. Sininen ja vihreä ovat samanpituisia, mutta vihreällä on portaat. Siis sininen parempi.
...radan alku on ollut lyhyitä ja helppoja välejä, joiden aikana pitäisi selvittää pitkän välin reitinvalinta. Mutta vielä on yksi väli aikaa...
R4: Pihasokkelo. Sininen on lyhyin ja nopein, mutta punaisellakin voi pärjätä riippuen kelistä. Vihreä ja ruskea kiertävät liikaa, ellei nyt välttämättä halua ihailla talojen julkisivuja.
Päivitetty 23.3.2019
R5: Pitkä väli. Ensin on päätettävä, mennäkö vasemmalta vai oikealta. Sitten molemmilla reiteillä on vielä tehtävä jatkopäätös: Vasemmalta kiertävät valitsevat mäen päälle kiipeämisen ja lumessa juoksemisen tai kovaa pintaa jatkamisen ja koko mäen kierron. Sen sijaan oikealta kiertävillä on runsaasti valittavaa (seuraava kuva).
Ratamestari kuvittelee että oikealta kiertävä aluksi Päiväkoti Kanteleen pihan kautta oikeiseva sininen reitti on nopein. Se on tosin 60 metriä pitempi kuin vasemmalta mäen poikki kulkeva oranssi reitti. Mutta mäen päällä on lunta ja juoksuhautoja. Toki polkujakin on, mutta ne kiertävät. Vasemmalta kiertävä vihreä on pitkä ja sillä on lopussa ikävät portaat.
Lähtö rastilta ”mahdollisimman suoraan” kohti ylikulkua. Katsoin, että nurmella oli ok juosta. Osin kuitenkin tämän takia luin päällysteelle laskeutuessa olevani välillä 3-4, kuitenkin sillalle menossa, ja skippasin ensimmäisen rakennusvälin. Huomasin virheen sekuntia kahta myöhemmin, mutta takaisin ei kannattanut kääntyä (AL)
Oikealta sinistä kiertävän on osattava pysyä reitillä, mutta osaavalle se ei ole ongelma, sen verran selkeä reitti kuitenkin on. Oikea kierto tarjoaa pari muutakin hyvää reittiä kuten...
R6: Rakennustyömaiden seassa. Nyt pätkä helpppoa suunnistusta. Sininen on suorin ja nopein, muut kiertävät turhaan.
R7: Talosokkeloa Takaisin portaisiin lähteävä sininen on nopein, vaikka pihan poikki lähtevä vihreä houkuttaa. Lopussa ei kannata lähteä ruskealle, koska rastilla tulo rinteessä on hidasta.
R8: Vasen vai oikea? Sininen lähtee alamäkeen ja sen jälkeen enää pieni nousu ramppia myöten. Se on nopein. Punaisella joutuu laskeutumaan Pelimannintien alle ja kipuamaan portaat, myös vaaleansinisellä on samojen portaiden nousu. Kaikki ovat kuitenkin hyviä valintoja vihreää lukuunottamatta.
R9:Pihasta toiseen. Suoraviivainen sininen on nopein, vaikka kiertääkin rastille takakautta. Ero muihin ei kuitenkaan ole monta sekuntia.
R10 Pelimannintien alitse. Sininen nopeampi 10 metrin lisämatkasta huolimatta. Vihreä lähes yhtä hyvä - vain portaat hidastavat.
R11: Tyyntä myrskyn edellä. Siirtymäväli, jonka tarkoitus on vaikeuttaa reitinvalintaa seuraavalle välille.
R12: Silta vai alkulku? Sininen reitti on noin 60 metriä lyhyempi ja huolimatta portaista ja penkalta pudotuksesta on nopeampi kuin vihreä. Vihreää rasittaa myös reipas nousu alikulusta maan pinnalle.
R13: Päiväkodin pihalle. Punainen on suorin reitti päiväkoti Pelimannin pihalle. Mutta pihan poikki voi olla vaikea löytää sujuvaa linjaa. Siksi sininen voi olla nopeampi. Molemmilla reiteillä voi kapeissa porteissa joutua väistelemään muitakin parhaan reitinvalinnnan tehneitä. Vihreä ja ruskea kiertävät jo liikaa.
Ymmärsin molemmat kierrot ajoissa, mutten nähnyt heti, mistä kohtaa oikealla kierrolla pääsisi kääntymään takaisinpäin. Lisämatkaa tuli lähes 50m, nousua säästyi 7m. Todennäköisesti reittini oli hitaampi.R14: Paluu omille jäljille. Sininen niin paljon lyhyempi, että lyhyestä metsäpätkästä huolimatta se on nopein.
Ymmärsin molemmat kierrot ajoissa, mutten nähnyt heti, mistä kohtaa oikealla kierrolla pääsisi kääntymään takaisinpäin. Lisämatkaa tuli lähes 50m, nousua säästyi 7m. Todennäköisesti reittini oli hitaampi (AL).
R15: Vielä on suunnistettava. Sininen on selkein ja nopein. Vain ruskea voi kilpailla, jos on lumi ei jarruta.
Olin katsonut, että tällä välillä voi mennä vähän mistä vaan. Väsymys kuitenkin herpaannutti sen verran, että pyrin turhaan lähemmäs viivaa (AL).
Viimeinen valinta. Sininen on nopein, koska siinä pääsee pihan poikki viistosti ja portaat ovat vain pari askelta. Vihreä on luonteva, mutta tulee sen verran taaksepäin, että sillä häviää jo muutaman sekunnin. Punaisellakin voi vielä pärjätä.
Viimeisen rastin pikaleima ei alkanutkaan välkkyä kortissa, joten piti palata leimaamaan. Suorituksen suurin tai toiseksi suurin yksittäinen ajanhukka, 5 sekuntia (AL).
Ratamestarin A-radan ihannereitti. Pituus 3420 metriä