Sprinttisuunnistus tulee lähelle, myös kotikatsomossa jännättiin viime keväänä.
Ratamestarin päiväkirjasta...
30.3.2019Blogipidon aika alkaa olla ohi. Viimeiset päivitykset on tehty ja koko kevään jatkunut urakka on valmis. Oli hienoa aikaa. Sinänsä jo ratasuunnittelu ja kaikki siihen liittyvä on ollut mielenkiintoista, mutta yhtä mukavaa on ollut paneutua eräisiin sprinttisuunnistuksen ongelmakohtiin, jotka sprintticupin mukana nousivat esille.
En osannut kuvitella, että Pelimannintien sillasta syntyi niin paljon ajatuksia, että aiheelle piti avata kokonaan oma sivu. Sivulla on hyviä ajatuksia ja näkemyksiä siitä, miten sillan kuvaus voitaisiin ratkaista tavanomaisin keinoin tai kokonaan uusilla tavoilla. Alla esimerkki, miten nyt kuvaisin sillan saamani tietämyksen valossa. Lue lisää siltakeskustelun loppuvaiheista ja erityisesti Olli-Pekka Koistisen mainiosta analyyttisesta pohdiskelusta.
Näin kuvaisin Pelimannintien sillan nyt. Lue lisää
Lopuksi kiitän kaikkia keskustelijoita - on ollut ilo kirjata teidän hyviä ajatuksianne näkyviin. Keskustelu varmasti vielä jatkuu muualla, vaikka tämä palsta vaikenee tähän.
29.3.2019Eilen oli Länsi-Pasilan sprintticup. Ratamestari Atte Lahtisen A-rata oli hyvä nykysprinttirata. Se vaati juoksuvoimaa, sillä radalla oli vauhdikkaita välejä, joilla osalla tarka suoritus oli tarpeen. Mutta niiden väliin tuli - ikäänkuin yllätyksenä - vaativia reitinvalintavälejä. Jos niillä oli väärä moodi jäänyt päälle, niin Pasilan kadut alkoivat yht'åkkiä tuntua kovin samannäköisiltä .
Rata oli siten hieman eriluonteinen kuin viime viikon Kannelmäen "vanhanaikainen", sprintti, jossa reitinvalintoja oli lähes joka välillä.
Erityisesti pidin A-radan välistä 11-12, jossa oli monta hyvää reittiä. Samoin rastivälit 10-11 ja 15-16 tarjosivat suunnistajalle päänvaivaa. Eivätkä rastivälit 4-5 ja 6-7 olleet lainkaan yksinkertaisai, sillä huhun mukaan niillä oli jokunen huippumieskin tehnyt pienen harharetken.
Ratamestari Atte Lahtisen rata-analyysiin pääset täältä
27.3.2019 Isännöitsijät ja päiväkodit kiitokseksi kartan mukanaolostaan kunhan posti ehtii viedä kirjeet perille. Siihen hupeni iso pino karttoja, mutta mitäpä niillä nyt enää muuta tekisi. Saattaa jokunen mennä ihan oikeaankin käyttöön kuten vuosi sitten
22.3.2019Epävirallisen laskennan mukaan 275 suunnistajaa nautti sprinttisuunnistuksesta Pelimannintien ympäristössä. Määrä ylitti kirkkaasti tavoitteena pitämäni 250. Mukava kun kävitte.
Mukava oli myös se, että bongasin tuloslistalta useita nimimiehiä ja -naisia. Olli Ojanaho "puolusti" vahvasti parin vuoden takaista SM-kisojen kultamitaliaan sekä viime vuoden Kannelmäen SC:n voittoaan olemalla taas A-radan ykkönen ennen Alvar Palmenia ja Lari Pernua.
F-radan nopein oli Antti Parjanne, joka löi toiseksi tulleen Kimmo Bergin yli puolella minuutilla. A-radalla Katja von Schoultz oli 28. ja F-radalla Laura Parjanne peräti 6. - tosi hienoja suorituksia miesten joukossa.PELIMANNIN SILTA JA KAKSITASOKUVAUS
Pelimannin silta ja sen eteläisen jalkakäytävän kielletty alue oli eittämättä tärkein puheenaihe maalissa. Kuten blogissani jo ennakoin, sillan eritasokuvaus on vaikea ymmärtää. Vaikka se on alitus, niin leveää alitusta ei enää alitukseksi ymmärretä.
Siltakeskustelu on laajentunut niin paljon, että avasin sille kokonaan oman sivun. Tästä pääset siltakeskusteluun.
RATAPIIRROS
Toinen muutaman suunnistajan esiin nostama asia oli kartassa käytetty rastiympyröiden koko - ne ovat suuremmat kuin sääntöjenmukaiset. Pitää paikkansa. Päätös suuremmasta ympyrästä oli kuitenkin harkittu rikos. SC-tyyppisissä tapahtumissa on uskallettava kokeilla erilaisia ratkaisuja. Jos ne ovat huonoja, ratamestari kuulkoot kunniansa, mutta jos ne ovat hyviä, se tiedetään ja saattavat joskus tulla käytäntöön.
Tavallinen rastiympyrä.
Isommalla ympyrällä on kaksi etua normaaliympyrään verrattuna. Isompi ympyrä erottuu paremmin ja sen katkominen kulkuteiden kohdalta on helpompaa. Jos pienestä ympyrästä leikkaa sektoreita, niin ympyrän "muoto" alkaa hävitä ja ympyrää on vaikeampi havaita. Toisaalta ison ympyrän kanssa on syytä käyttää kohdistuspisteettä. Pienessä ympyrässä kohdituspiste on harvoin tarpeellinen muualla kuin aidan kulmissa.
Tavallista suurempi rastiympyrä. Huomaa myös rastikoodi, joka on pienempi kuin rastinumero, jolloin numeroiden kokonaisuus hahmottuu hyvin.
Atte Lahtinen: Kannatan pisteen käyttöä, jos rastipiste vaikuttaa reitinvalintaan. Sääntöjen mukaanhan pistettä saa käyttää myös vain osalla rasteista, kuten nyt oli. Lue lisää
REITIT JA ANALYYSIT
Reittihärveli on julkaistu ja toivon mahdollisimman monen - erityisesti kärkikymmeniköstä käyvän piirtämässä oman reittinsä. Tai ainakin kertomaan omat valintansa rata-analyysin avulla esimerkiksi kirjainsarjalla ABBBA CAABA...jossa kirjain kertoo valinnan kullakin välillä. Jos yksikään reitti ei kelpaa, niin siihen kohtaan voi sitten lykätä vaikka X:n.
Jos saan riittävästi selville reitejä, laadin uuden analyysin siitä, mistä todella kannatti mennä. F-radasta on jo tullut kommenttejä, jotka osoittavat, että ratamestarin näkemys oli muutamalla välillä mennyt ihan metsään. A-radasta on myös tulossa.
KIITOKSET
Sitten on enää kiitosten paikka - tällaista tapahtumaahan ei järjestetä ilman monien myötävaikutusta. Ensiksikin kiitän Erpo Heikkistä kiinteistön Vetelintie 2 edustajana. Parempaa paikkaa tapahtumalle ei olisi voinut löytyä: suojainen katos, runsaasti tilaa, WC ja pari tuhatta pysäköintipaikkaa 100 metrin päässä!
Toinen kiitos menee Hannu Lammille, joka kärsivällisesti otti vastaan vielä viime tipan korjaukset. Niistä toinen oli merkittävä, sillä kokeilujen perusteella siirsin A-, B- ja F-ratojen käyttämän rastin 58 (rasti ennen Pelimannintien siltaa) paikkaa parikymmentä metriä lähemmäksi alikulkua, jotta kierto vasemmalta sillan yli olisi ollut selvästi edullisempi kuin oikealta alikulun kautta. Lisäksi Hannu antoi ratapiirroksen ulkoasun kuten isot rastiympyrät ja rastinumeroa pienemmät koodinumerot mennä tulostukseen muutoksitta. Näin saatiin hyviä kokemuksia - yhtään negatiivista mainintaa ei näistä asioista ole korviini kuulunut.
Vielä kiitän Matin tiimiä, joka ei ollenkaan hätkähtänyt kun kerroin rasteja olevan peräti 33. Kyllä siinä sai monta rastipukkia raahata. Illalla kisan jälkeen kun kävin sulkemassa päiväkotien portteja, tuli vastaani liikkuva rastipukkipino ja sen alla käveli Jorma matkalla Vetelintielle. Arvostamme kaikki tällaista ""rakkaudesta lajiin" -asennetta.
Viimenen kiitos menee Kannelmäen taloyhtiöille ja päiväkodeille, jotka pihat avaamalla antoivat taas meille mahdollisuudet vaativaan sprinttiin. Perjantaiaamuna, kun poistin tolppailmoituksia ja suojanauhoituksia, sain usealta asukkaalta palautetta: "oli mukava katsella suunnistajien menoa" ,"se oli jännää", "kiva kun kaupungissa tapahtuu". Ykkösrastien ympärillä olevan talon asukas tiivisti asian pilke silmäkulmassa: "kyllähän teitä riitti ja vauhdikkaasti menitte, tunnin verran sitä tuli seurattua ikkunasta".
21.3.2019Kisat ovat ohi. Reittianalyysit on julkaistu - linkit oikealta. Mielipiteitä - nimellä tai nimimerkillä - otan mielelläni vastaan.
Reittihärvelin julkaisen näillä näkymin tämän illan aikana. Ja huomenna kirjoitan loppuarvion - iso kuva on hyvä, mutta silti riittää monenlaista kommentoitavaa, erityisesti Pelimannintien sillasta. Siitähän oli pitkästi tarinaa jo aikaisemmin.
20.3.2019Huomisen sprintin merkittävä puheenaihe on "rengasvalinta" - kuten suuren maailman formulasirkuksessa - millä kengillä maastoon.
Jo maanantaina koejuoksijalta kuullun mukaan nastat voi jättää pois. Kävin itse asian varmistamassa samalla kun vedin muutamia suojausnauhoituksia. Arvio piti paikkansa - vielä lauantaina jäässä olleet kulkutiet ja polut ovat sulaneet paljaiksi tai ainakin sohjoksi. Nastoille ei ole tarvetta. Vain noin 5% radasta on sohjoista.
Sen sijaan hiekkaa on paikoitellen asfaltin päällä niin paljon, että liian sileille pohjille se voi toimia kuin kuulalaakeri. Eli nappulakengat tai karkeapohjaiset lenkkarit ovat ratamestarin "rengasvalinta". Mutta muista, että olosuhteet muuttuvat ja paraikaa (klo 14.30) Helsinkiä lähestyy roima lumisade. Eli itse Sinä päätät jalkineet.
Maastossa lumi vähenee, mutta siellä voi törmätä vallihautoihin...
Metsämaasto alkaa paikoitellen olla lumeton. Lähinnä A-radan juoksevien on hyvä noteerata yllä oleva kuva. Polut ovat pehmeää sohjoa, mutta vieressä on jo pälviä. Talojen pihoilla on vaihtelevasti lunta, yleensä kuitenkin vielä sen verran, ettei pihan poikkijuoksu kosteaa lunta polkien ole ainakaan alussa lähteneille se oikea valinta.
Vielä koejuoksusta - A-radan 14 rastivälistä, joilla oli mahdollisuus reitinvalintoihin, koejuoksija oli yhtynyt ratamestarin näkemykseen puolella rastiväleistä. Muilla väleillä hän teki oman ratkaisunsa. Niistä kertyi reilut 150 metriä lisämatkaa, joskin osasyynä olivat myös päiväkotien kiinni olleet portit. Eli maalissa kannattaa vertailla reitinvalintoja, uskon että niistä riittää puhuttavaa.
Ja muista istutukset!
18.3.2019Tänään julkaisin ratamestarin ennakot eli kapulakielellä ratamestarin lausunnon tulevista radoista. Siinä on juuri ne nykymuodin mukaiset kolme pointtia. Ei varmaan mitään uutta, mutta kertaus on opintojen äiti eikä suunnistaja ole koskaan täysoppinut.
15.3.2019Eilen juostiin sprintticuppia Etelä-Haagassa. Parasta oli, että keskus oli aivan juna-aseman vieressä: näin sitä päästään pysäköintiongelmista.
A-rata taisi kuulopuheiden mukaan saada kritiikkiä helppoudestaan. Toki sitäkin oli, mutta kun rauhassa katselee rataa, niin löytyi sieltä helmiäkin. Vahinko vaan, etteivät ne osuneet radan alkuun, sillä ensivaikutelma ratkaisee paljon, niin tässäkin.
Esimerkiksi välit 5, 6 ja 8 olivat ihan hyvää sprinttisuunnistusta - ja lisää vaikeutta aiheutui ainakin bloginpitäjälle siitä, että rastin 8 numero kartassa oli niin hyvin naamioitu. Väli 11 tuntui maastossa vielä hyvältä, kunnes pöydän ääressä mittasin matkat: suoraan metsän läpi olikin ainoa oikea. Eli sekin oli mainio väli. Radan lopun välit 13 ja 15 jättivät myös ihan hyvän mauan suuhun.
Eihän radan pisteytys olisi riittänyt kansallisten kisojen tasolle, mutta kyllä viime vuonna juostiin muutama sprintti, joiden pisteet jäivät myös riittämättömiksi. Tai sitten: lisää vauhtia niin rata kuin rata alkaa vaikeutua. Hyvä vauhtiharjoitus eilinen kaikesta huolimatta oli.
14.3.2019Läntisen Helsingin paikallislehti Tanotorvi julkaisi tänään tulevasta tapahtumasta neljän palstan jutun (sivu 4) otsikoituna Suunnistamaan kaupungissa . Se keskittyi pääasiassa siihen, miten ensikertalaisen tulee toimia, kun hän tulee kokeilemaan kaupunki- eli sprinttisuunnistusta. Tapahtumahan on Iltarastien tapaan avoin kaikille.
Jutussa evästetään ensikertalaista esimerkiksi seuraavasti. - Nauti reippaasta ulkoilmaliikunnasta. Tutussa ympäristössä et varmasti pysty eksymään. Ja huomaa, että voit kävellä rauhallisesti vaikka koko matkan. Sinun ei tarvitse juosta. Kaupunkisuunnistuksessa onkin tärkeintä sujuva eteneminen rastilta toiselle. Viimeinen lause sopii varmasti neuvoksi muillekin.
Tanotorvi julkaisi myös ison kuvan, joka kopioitakoon nyt tähän - ihan tasapuolisuudenkin takia. Muut kuin C-rataa suunnistavat eivät tosin saa kuvasta mitään vinkkiä, sillä he eivät tule käymään lähelläkään seiskarastia...
: Reitinvalintoja HOASin alueella C-radan rastille 7. Kaikki ovat hyviä reittejä. Ruskea reitti (C) on paras, koska siinä ei joudu nousemaan kuin yhdet portaat. Sininen reitti (A) vaatii voimia, koska se kiertää korkean mäen kautta. .
13.3.2019Viime torstaina lähetin eteenpäin lopulliset ratasuunnitelmat. Tänään sitten totesin, että yhtä rastia kannattaa reitinvalinnan takia siirtää reilut 20 metriä. Kävin nimittäin itse juoksemassa tällä kelillä reitin muutaman kriittisen paikan. Muutos ehtii mainiosti vielä mukaan.
Radoista lähipäivinä lisää kun julkaisen Ratamestarin ennakot. Mutta kiinnostuneille tässä ennakkoon muutamia tilastotietoja radoista:
Rata | Laatu | Pituus (km) |
Rasteja | Kiertävyys (kuljettu matka/ linnuntie) |
Rastiväli -indeksi |
---|---|---|---|---|---|
A | Vaikea | 3.5 | 16 | 1.6 | 2.4 |
F | Vaikea | 3.5 | 16 | 1.4 | 2.2 |
B | Vaikea | 3.0 | 10 | 1.4 | 2.7 |
C | Keski- vaikea | 2.5 | 11 | 1.3 | 1.5 |
Matkanpituudet ovat Sprintticupin sääntöjen mukaiset ja rastien määrä mielestäni mukava, varsinkin kun ottaa huomioon, että käytössä on kaikkiaan 33 rastia. Niistä peräti 18 on sellaisia, joilla käyvät vain yhden radan suunnistajat. Nyt jos koskaan kannattaa tehdä täysin omaa työtä!
Rastien suuri määrä tarkoittaa myös sitä, että eri radoilla on hyvin vähän yhteisiä välejä: A- ja F-radoilla on kaksi yhteistä väliä, joista toinen on tulo viimeiselle rastille. Toisellekin löytyy erinomainen syy - huomaat sen aikanaan. Lisäksi A- ja B-radoilla on yksi yhteinen väli.
Taulukon Kiertävyys ja Rastiväli-indeksi ansaitsevat hieman selitystä. Kiertävyys osoittaa kuinka paljon ylimääräistä matkaa kertyy ihannereitillä verrattuna linnuntiehen eli viivaa myöten mitattuun matkaan. Tätä "mittakeppiä" on Mikonpäivän suunnistusten monivuotinen ratamestari "Lammikko" Eskola Tampereen Pyrinnöstä joskus käyttänyt. Muistini mukaan sen tulee olla hyvällä radalla 1.3:n hujakoilla.
Rastiväli-indeksi liittyy Suunnistusliiton viitisen vuotta sitten julkaisemaan opukseen Sprinttisuunnistuskilpailun suunnittelu. Sen sivulla 40 todetaan, että Ratamestari voi kehittää sprinttirataansa esimerkiksi arvioimalla rataa rastiväleittäin ja pisteyttämällä rastivälit. Pari sivua myöhemmin kerrotaan, miten nämä rastivälien arviot yhdistetään koko radan rastiväli-indeksiksi.
Pisteytys perustuu lähes yksinomaan reitinvalintamahdollisuuksiin kullakin rastivälillä, joten se ei ota huomioon esimerkiksi radan rytmitystä tai suunnanvaihtoja puhumattakaan portaista tai muista vastaavista "hidasteista". Tästä huolimatta pidän julkaisussa esitettyä tapaa oivallisena instrumenttina rastivälien arviointiin. Samalla se havainnollistaa reitinvalinnan merkitystä sprinttiratojen suunnittelussa.
Radoista tekemäni pisteytyksen mukaan Kannelmäen sprintticupin A-, B- ja F-rata ovat RVI-indeksin perusteella kelvolliset. C-rata on keskivaikea, joten syystäkin sen RVI-indeksin tulee olla matalampi. Lopullinen arvio radoista selviää kuitenkin vasta tapahtumailtana. Tästä syystä kaikki näkemyksiä ja nimenomaan vastakkaisia lupaan kuunnella tarkalla korvalla.
10.3.2019Vein lauantaina tiedotteet taloyhtiöiden pihoihin. Jo ensimmäistä tiedotetta pihatolppaan kiinnittäessäni paikalle tupsahti naishenkilö, joka iloisesti kysyi "ai, suunnistajat ovat taas liikkeellä?". Vastaisin ja kerroin että vajaan kahden viikon kuluttua he taas tämänkin pihan läpi juoksevat. "On niin mukava seurata ikkunasta heidän vauhdikasta menoaan" jatkoi hän vielä.
Tällaista väkeä meillä täällä Kannelmäessä asuu, ajattelin ja hyvillä mielin kiinnitin loput 29 ilmoitusta eri puolille kilpailualuetta. Jos niitä lähtisi haeskelemaan, niin aika hyvin niistä voisi jo päätellä, missä rasteja tulee olemaan.
9.3.2019Sprintticup käynnistyi toissapäivänä Maunulassa. Noin 130 rohkeaa suunnistajaa oli uskaltautunut paikalle lumisateesta huolimatta. Ratamestari Katja Lahtisella ei ollut mahdollisuuksia käyttää kartassa olleita muutamia herkullisen näköisiä korttelipihoja. Tästä huolimatta hän oli saanut aikaiseksi kivan radan (B) - helpohkon, mutta juuri sopivan sprinttikauden avaukseen, jossa virheitä tulee tehtyä muutenkin ihan tarpeeksi.
Erityisesti ihastuin avausväliin, joka oli pitkä ja edellytti rohkeaa paluuta lähtösuuntaan parhaalle reitille pääsemiseksi. Samoin "ristipistot" eli Maunulan ala-asteen koulun ympäristön seitsemän perättäistä rastia suunnanvaihtoineen vaativat tarkkuutta ettei vahingossa ajautuisi väärälle välille.
Koodeja tarkistamattomalle suunnistajalle - koodit olivat kartassa pienellä fontilla, jolloin kartan avaamiseen ja koodien tihrustamiseen olisi mennyt enemmän aikaa kuin itse rastivälin juoksemiseen - aiheutti pientä stressiä, oliko juossut varmasti kaikkien rastien kautta. Sekin ihan sopivaa näin kauden aloitukseen. Mainio väli oli myös ysirastilta kympille, jossa piti tehdä erikseen valinta rastivälin alku- ja loppuosuudelle. Ylipäänsäkin tapahtumasta jai hyvä maku - alku- ja jälkiverryttelykin järjestäjät olivat hoitaneet hienosti.
Pyynnöstä tein pienen analyysin B-radasta ja koska ratamestarilta ei näemmä ole ilmestynyt analyysia, julkaisen oman analyysini täällä. Se on pikaisesti vielä samana iltana tehty ja siksipä siitä saattaa hyvinkin puuttua joitakin kelvollisia reittejä. Rastinumeron perässä olevat numerot (1,2,3) liittyvät Suunnistusliiton oppaasen sprinttisuunnistuskilpailun järjestämisestä, josta tällä palstalla lisää myöhemmin.
6.3.2019 VIELÄ KAKSITASOKUVAUKSESTASprinttisuunnistuskartassa alikulun perinteinen kuvaustapa toimii hyvin kapeiden alikulkujen kohdalla. Tuskin kenellekään tulisi edes mieleen ylittää ajorata alikulun päältä siitä huolimatta, ettei siinä ole ajoradan ylityksen kieltomerkintää.
Tarina kaksitasokuvauksesta ja Pelimannintien sillasta jatkuu täältä. Sieltä löydät myös kisojen jälkeen käydyt siltakeskustelut...
2.3.2019Isännöitsijöille ja päiväkotien johtajille meni tilannetiedote. Kerroin, että olemme edenneet suunnitelmiemme mukaan: luvat ovat kunnossa, tiedotus jatkuu ja suunnistusradat ovat valmiit. Viestin lopussa totesin, että jos jotain tapahtumasta on vielä sydämellä, niin nyt oikea aika kertoa se. Vastaus tuli muutaman tunnin kuluttua kun eräs isännöitsijä lähetti viestin: OK, mukavaa suunnistusta T. R. Se tuntui kivalta..
Taloyhtiöille, joiden alueella ovat lähtö, kerroin vielä lisää kuten tiedon lähtöpaikasta ja ensimmäisistä rasteista. Lähdössä kuitenkin tapahtuu kaikenlaista ja varmaan myös neljä rasteilleen "ryntäävää" suunnistajaavoi voi herättää huomiota. Tästä syystäon hyvä, että isännöitsijällä on oikea käsitys tapahtuman kulusta, jos taloyhtiössä asiasta keskustellaan.
Maalista olin jo erikseen sopinut kiinteistöyhtiön edustajan kanssa hyvässä hengessä. Toimistorakennuksen pihalle maali sopiikin oikein hyvin, paremmin kuin taloyhtiön pihalle siitä huoilimatta, että suunnistajat ovat siistiä ja sopuisaa väkeä.
25.2.2019Nyt se sitten tapahtui - Pelimannin koulun purkutyö on alkanut. Purkajat olivat varanneet työaluetta laajemmalti kuin olin arvioinut.
Pelimannin koulun purku sulki yhden tärkeän reitin kaikilta radoilta.
Hyvää asiassa on se, että ovat rakentaneet kunnon aidan työmaa-alueen ympäri. Sen kautta ei taatusti pääse oikomaan. Huonoa taas se, että kaksi Pelimannintien suuntaista reittiä on nyt pois pelistä, samoin myös kaksi rastia, jotka jäivät työalueelle.
Työmaa aiheutta muutoksia kaikkiin ratoihin. B- ja C-rata selvisivät pienin vaurioin. Molemmilla radoilla koulu ohitetaan pitkällä rastivälillä. Työmaa sulki niistä pari reittiä. Tästä huolimatta jäljelle jäi vielä 4-5 hyvää reitinvalintaa.
Sen sijaan A ja F-ratojen kohdalla joudunkin miettimään lisää. Näyttää siltä, kumpaankin rataan tulee nyt ensimmäinen siirtymäväli, joita olen toistaiseksi onnistunut välttämään. Mutta siihen voi kätkeä pienen ansan...
19.2.2019 RATASUUNNITTELUSTALopulliset rataluonnokset ovat valmiit. Enää puuttuu rastipisteiden varmistusten ja mahdollisten uusien työmaiden aiheuttamat muutokset.
A-radan helmi on pitkä yli puolen kilometrin rastiväli, jossa on kaksi selvää päävaihtoehtoa ja niillä molemmilla useita alavaihtoehtoja. Osa alavaihtoehdoista on tosin riippuvaisia lumitilanteesta. Mahtuu rataan vielä toinenkin lähes 400 m pituinen reitinvalintaväli.
F-rata tällä kertaa luonteeltaan erilainen kuin A-rata: siinä on enemmän rasteja kuin A-radalla. Silti siinäkin on pari keskipitkää 300-450 metrin väliä. Lisäys 19.3.2019 - ratamuutosten takia F-rata on nyt luonteeltaan lähellä A-rataa.
B-radalla on suhteellisesti vähiten rasteja ja painopiste nimenomaan reitinvalinnoissa. Puolen kilometrin välejäkin on peräti kaksi.
C-rata on keskivaikea rata. Tästä syystä useimmlla väleillä on valittavissa yksi selkeä kiertävä reitti. Suoremmat reitit vaativat kartanlukua, mutta säästävät aikaa kunhan vaan pysyy reitillä.
Kuvassa osa rasteista. Eri radoilla ei ole yhteisiä rastivälejä. Kuvaa on käännelty ja väännelty, joten sitä ei kannata yrittää sijoitella Kannelmäen kartalle.
Radat ovat omasta mielestäni paremmat kuin viime vuotiset ratani ja tällä kertaa enemmän reitinvalintapainotteisia. Syy on paljolti siinä, että Klaneettitien ja Pelimannintien ylityksiä ja alituksia on vähän. Monella rastivälillä on ensin katsottava sopiva alitus tai ylitys ja vasta sitten muu suunniteltava muu reitti.
Lähtöpaikka on selvä, mutta maalin kanssa voi tulla ongelmia. Mielellään en sijoittaisi viimeisen rastin ja maalin väliin kadunylitystä, koska "loppukirissä" suunnistaja ei välttämättä näe tai kuule mitään. Ja silloin riski on turhan suuri, vaikka kadun kohdalla liikenne onkin hyvin vähäistä. Asiaa on vielä tuumittava.
Nyt vaan odottelemaan kevään tuloa, jolloin lopullisesti näkee, mitkä reitinvalinnat ovat parhaat. Jo pelkästään se, minkälaisia lumihankia on vielä jäljellä eri reiteille voi muuttaa reittien paremmuusjärjestystä.
15.2.2019Alueen paikallislehti Tanotorvi on julkaissut lyhyen ennakkotiedon tapahtumasta oikein kuvan kera (Tanotorvi (3/2019 sivu 8), viela ei katsottavissa.
Kuvan ilta-auringossa Matti ja muut toimitsijat odottavat ensimmäisiä maaliintulijoita. Sen sijaan myöhemmin liikkeelle lähteneet suunnistajat saapuivat maaliin sitten jo ihan täyspimeässä.
Vaikka tänä vuonna juostaan viikkoa myöhemmin, niin valoisuus ei juuri ehdi kirkastua viime vuoteen verrattuna. Joten jälkipään lähtijät: lamppu mukaan tai muuten saatte lukea karttaa katulyhdyn alla.
13.2.2019 KARTAN KAKSITASOKUVAUKSESTAKannelmäen kartassa on poikkeuksellisen paljon alikulkuja ja siltoja. Niinpä - kuten viime vuonnakin - jäin hieman miettimään niiden kuvaustapaa, erityisesti aseman kohdalla. Nykyinen kuvaus on täysin kuvausohjeiden mukainen, mutta ainahan voi pohtia, voisiko se olla havainnollisempi.
Kaksitasokuvauksen pohdiskelu jatkuu täältä omalta sivultaan. Se on hyvä prologi tulevalle kisojen jälkeen käydylle vilkkaalle siltakeskustelulle.
7.2.2019Talvisprinttien ratamestarillla pitäisi olla kristallipallo, joka kertoisi tapahtumapäivän lumitilanteen. Ensimmäisissä rataluonnoksissa olin monessa paikassa varannut oikaisumahdollisuuden talojen takapihojen kautta. Mahtavan lumentulon takia tällainen oikaisu ei taida enää olla kovin kannattava - ainakaan ensimmäisille lähtijöille.
Kumpi tuntuu houkuttelevammalta, vasemmalta baanaa kiitäen tai oikealta 75% lyhyempää reittiä hangessa uppuroiden....
Samassa ajassa kun tarpoo muutaman kymmenen metrin matkan pitkälti yli polven ulottuvassa hangessa, ehtii kiertää jo lähes sadan metrin matkan hyvin auratun ja hiekoitetun pihan kautta. Silti joku hurjapää oikaisee takapihan läpi. Tietysti ihan hyvä, sillä samalla se luo mahdollisuuden muillekin oikaisuun, mutta nyt jo paljon nopeammin.
Joihinkin paikkoihin on syntynyt asukkaiden omia oikopolkuja, joita pitkin pääsee etenemään hyvällä vauhdilla. Nämä on hyvä saada merkityksi karttaan, sillä ne vaikuttavat aivan ratkaisevasti reitinvalintoihin.
2.2.2019Kiertelen kilpailualuetta tarkistaakseni mahdollisia uusia työmaita. Pelimannin koulun purkutyöt eivät vielä ole alkaneet. Vain seinään ilmestynyt lappunen kertoo, että "homekoulu" puretaan huhtikuun loppuun mennessä.
Autio ja hiljainen Pelimannin koulu lumen keskellä.
31.1.2019Lähetän Kaarelan (Kannelmäen) ja lähialueiden paikallislehteen Tanotorveen lyhyen jutun tulevasta kaupunkisuunnistustapahtumasta. Tässä vaiheessa riittää, että kerron tapahtuman päivämäärän, keskuksen paikan ja kellonajan. Ja myös tiedon siitä, että tapahtuma on kaikille avoin.
Tanotorven ilmestymisaikataulu sopii tällä kertaa oikein hyvin: ennakkojuttu - jos se vaan ylittää uutiskynnyksen - julkaistaan 13.2.2019 ja varsinainen pitempi juttu sopivasti viikko ennen tapahtumaa eli 13.3.2019. Viime vuonna tapahtuman aikana vallinnut "arktinen sää" varmasti vähensi alueen asukkaiden kiinnostusta, mutta toivotaan, että tänä vuonna keli on parempi.
29.1.2019Vielä pyyntö kolmannelle päiväkodille nimeltään Les Galopins. Se on suomalais-ranskalainen päiväkoti. Sanakirjan avulla muotoilen ranskakielisen avauksen ja ystävällisen lopetuksen. Itse pyyntö voi olla suomeksi, koska ranskalainen päiväkodinjohtaja kuulemani mukaan osaa suomea täydellisesti.
Suomalais-ranskalainen päiväkoti Les Galopins.
Parin tunnin kuluttua saan vastauksen: Hei Kari, Bien sûr! Totta kai voitte käyttää pihaamme klo 17.00 jälkeen. Portti ei ole koskaan lukossa ja toimintamme loppuu klo 17.00. Tämä on meille vain ilmaista mainontaa ja siitä voin jo kiittää tapahtuman järjestäjiä!.
Hienoa ja samalla mieleeni muistuu, että maailman paras suunnistaja, moninkertainen maailmanmestari ja Jukolan voittaja Thierry Gueorgiou on myös ranskalainen. Tietääköhän päiväkodin väki tämän.
20.1.2019Päiväkoti Pelimanni vastaa jo samana päivänä: Hei tietenkin asia on ok. Pelimannin ala-astetta voidaan alkaa purkamaan ja se voi rajoittaa liikkumista alueella.
Pelimannin ala-astetta ryhdytään todellakin alkutalvesta purkamaan enkä tämän takia ole edes ajatellut koulun vieressä olevaa Pelimannin päiväkodin pihaa. Sen sijaan päiväkodin sivutoimipiste Vetelintiellä oli kiikarissani. Varmistan vielä, että lupa koskee myös sivupistettä. Hei selvä kiitos tulee kuittaus lähes välittömästi.
Muutaman päivän kuluttua vastaa myös päiväkoti Kannel. Hei! Kiitos viestistäsi. Pihaa voi käyttää klo 17.30 jälkeen, kun päiväkoti viimeistään sulkeutuu. Sen jälkeen portit voi avata ja huolehtia tapahtuman jälkeen, että piha on kunnossa.
Kiitän päiväkotijohtajaa ystävällisesti luvasta ja vakuutan hänelle, että kiireesti rastilla leimaavat suunnistajat eivät varmasti jätä pihalle muita jälkiä kuin jalanjälkensä. Hienosti ovat molemmat päiväkodit mukana tapahtumassamme.
17.1.2019Kilpailualueella on kolme päiväkotia, joiden pihat voisivat olla sopivia rastinpaikkoja. Samalla saataisiin reitinvalintoihin lisää vaihtoehtoja. Muistissani on vielä päiväkoti Vanhaisen todella kiva suhtatuminen, kun vuosi sitten etsiskelin kilpailukeskuspaikkaa. Taidanpa kysyä, mitä näiden päiväkotien väki asiasta tuumaa Aloitan päiväkodeista Kannel ja Pelimanni.
Päiväkodit Kannel ja Pelimanni (Vetelintien toimipiste).
Vasemmalla Halsuantie 2 kesäsprinttaajan unelmissa, mutta oikealla kylmä ja luminen totuus. Maali vasemmalla olevan puun juurella.
RATAMESTARIN PÄIVÄKIRJA ALKAA TÄSTÄ...
15.11.2018Matti Kaasalainen lähettää viestin:
Maaliskuussa järjestetään neljä torstaisprinttiä
Olin muutama viikko sitten kysellyt seuran suunnitelmia keväälle ja ilmoittautunut vapaaehtoiseksi Sprintticupin ratamestariksi.
Kannelmäen eteläosassa Pelimannintien molemmin puolin on mainio alue, jota ei käytetty viime vuonna. Pari vuotta siten juostuissa SM-kisoissakaan aluetta ei liikaa kulutettu: R1-sarjojen A-finalistit kävivät siellä vain muutamilla rasteilla kuten myös nuorimmat R2-sarjat. Vanhempien R2-sarjojen suunnistajat eivät päässeet sinne lainkaan.
Pelimannin alueeella juoksivat pääosin vain B-finalistit eivätkä hekään käyttäneet sitä kokonaan. Eli paljon uutta ja ennen juoksematonta aluetta olisi Sprintticupille tarjolla.
21.11.2018 Matti lähettää uuden viestin:
Päivämäärä 21.3. varattu sinulle. Etelä-Kannelmäki sopii hyvin.
Hienoa, tästä se lähtee. Nyt olen pari kuukautta etuajassa viime vuoteen verrattuna. Lupien kanssa ei tule ongelmia. Lupapyynnöt saadaan taloyhtiöille hyvissä ajoin ennen isännöitsijöiden "kauhukvartaalia" eli vuoden ensimmäistä neljännestä, jolloin tilinpäätökset ja yhtiökokoukset täyttävät heidän kalenterinsa.
30.11. - 4.12.2018 Lupapyynnöt isännöitsijöille lähtevät sähköpostitse. Viestissä oleva kuva yhtiön alueesta selventää alueen, jota lupapyyntö koskee. Liitetiedostoja en käytä, koska kaikki eivät niitä enää mielellään avaa.
Hanuripolku 6 alue (kuva isännöitsijäkirjeestä)
Vuosien saatossa lupapyyntö on pelkistynyt. Suurin osa isännöitsijöistä tuntee asia entuudestaan, joten tällainen viesti riittää heille hyvin. Osa isännöitsijöistä jakaa viestin taloyhtiön hallitukselle, jota pidän oikein hyvänä ajatuksena - tieto tapahtumasta leviää näin paremmin asukkaiden keskuuteen.
10.12.2018 Isännöitsijöiden vastauksia on tullut hyvin. Osa pelkistettyjä, mutta osa oikein mukavia. Molemmat tyylit ovat toki yhtä tervetulleita.
- Suunnistus ok. Terv. NN
- Asunto Oy XX antaa luvan suunnistaa pihamaallaan
- Hei Kari, Hallitus vastaili ja antoi luvan suunnistaa XX:n alueella.
- Järjestäkää vain tuolla alueella suunnistustapahtuma. Ilman muuta saatte luvan.
- Terve(tuloa), suunnistamaan Asunto Oy XX:n hallitus sanoo, aiempien vuosien hyviin kokemuksiin perustuen, yksimielisesti: ”kyllä”.
Muutamalta tulee remonttien takia kielteinen vastaus, mikä on päivänselvää.
- XX:ssä on käynnissä linjasaneeraus, johon liittyy piha-alueen kaivuutyötä yms, jonka johdosta yhtiön tontti on kokonaisuudessa työmaa-aluetta. Linjasaneeraus kestää alustavan arvion mukaan 2019 kesään asti. Joten joudumme kieltämään tontin käytön turvallisuussyistä.
Eräs isännöitsijä kiinnittää huomion aitoihin - syynä lienee se, että aita on upouusi, viime syksynä rakennettu.
- Huom! Yhtiön tontti on aidattu, eikä aitojen yli saa mennä.
Vastaan hänelle:
Aitojen yli ei varmasti mennä. Se on ensinnäkin sääntöjen mukaan kiellettyä ja toiseksi se on myös iso häpeä suunnistajalle, kun muut sen havaitsevat - samanlainen asia, jos väärentäisi rastitunnuksen leimauskorttiinsa silloin kun ei löydä rastia. Joka tapauksessa tulen tapahtumaohjeissa asiaa erikseen vielä korostamaan.
9.12.2018 Ensimmäisen isännöitsijäkierroksen jälkeen lupakarttani näyttää jo oikein hyvältä.
Lähetän lupapyynnön uudelleen isännöitsijöille, jotka eivät ole ehtineet vielä vastata. Viestin alussa kerron, että tähän mennessä kaikki taloyhtiön ovat hienosti mukana eikä yhtään kielteistä vastausta ole tullut.
Jo samana päivänä tulee pari myönteistä vastausta, joissa samalla valitellaan hieman kiireistä aikaa. Ihan ymmärrettävää.
14.12.2018 Koska olen pyytänyt luvat alueen kaikilta taloyhtiöiltä ja näyttää siltä, että ne myös saan, voin piirrellä rataluonnoksia vapaasti koko alueelle. Varmistan, että pisin rata eli A-rata mahtuu sille vaivatta.
Samalla päätän viedä radat tälläkin kertaa Kannelmäen aseman kautta - ihan siitäkin syystä, että siellä olevat kaksitasoiset kulkuyhteydet ovat harvinaista herkkua suomalaisessa sprinttisuunnistuksessa.
Osalle osantottajista aseman seutu on toki tuttua seutua, mutta uskon löytäneeni siihen muutaman uuden "kuvakulman". Eritasojen kanssa aiemmin mokailleet saavat nyt uuden mahdollisuuden.
20.12.2018Minne kilpailukeskus - alunperin kaavailin sitä Pelimannin koululle, koska sen moniulotteiset siipirakennukset tarjoaisivat hienot puitteet lähdölle ja viimeiselle rastille. Lehtitietojen mukaan koulu puretaan maaliskuun loppuun mennessä. Muualle on siis mentävä.
Alueella on monia päiväkoteja, joiden pihoihin mahtuisimme. Sitten silmäni osuu Halsuantiellä olevaan toimistorakennukseen. Sen alaosassa on katettua tilaa maalitietokoneelle, sinne on kauppakeskus Kaaresta reilut sata metriä ja Kaaressa on hyvin pysäköintitilaa.
Bussipysäkki on 50 metrin päässä eikä Kannelmäen asemaltakaan ole käveltävää kuin 600 metriä - ja matkalla saa tuntuman kilpailualueesta. Ja vielä yksi hyvä asia, Kaaressa on WC, joka monelle ikäsuunnistajalle on mukava asia. Siis kilpailukeskus Halsuantielle.
4.1.2019Piirrän ensimmäiset luonnokset A- ja C-radasta. Edellisestä syntyy ihan vahingossa 3.6 km:n pituinen ja rasteja sillä on 20. Pitkiä välejän olisi saanut olla enemmän. C-radasta tulee 2.6 km:n pituinen ja yhdeksänrastinen. Siinä onkin paremmin pitkiä välejä.
5.1.2019Käyn koejuoksemassa A-radan luonnoksen, ihan kelvollinen rata noin alkajaisiksi. Juostessa saan tukuttain uusia ajatuksia, jotka otan mukaan seuraavaan luonnokseen. Klaneettitien että Pelimannintien alitukset ja ylitykset luovat radalle muutaman mainion reitinvalintatehtävän.
5.1.2019Lupatilanne on selvä. Kaikilta taloyhtiöiltä lukuunottamatta remontissa olevia olen saanut luvat. Vain yksi taloyhtiö ei ole vastannut. Ei haittaa, koska se sijaitsee vara-alueellani, jota en tule tarvitsemaan.
9.1.2019Saan yhteyden kiinteistön Halsuantie 2 edustajaan. Hän vahvistaa puhelimitse mahdollisuuden käyttää kiinteistön pihaa tapahtumakeskuksena. Tästä sain jo hieman ennakkoa eilen illalla kun käydessäni kiinteistön ovella yhteystietoja etsimässä törmään ulostulevaan nuoreen mieheen. Kerroin millä asialla olen, johon hän toteaa, että, "joo, hän on urheilumiehiä, tulet varmasti saamaan luvan".
9.1.2019
Jo muutaman tunnin kuluttua asian valmistelija lähettää viestin:
Valmistelen teille lupaa koskien kuntosuunnistustapahtumaa Kannelmäessä. Voisitteko ystävällisesti lähettää tarkemman kartan, missä näkyisi suunnistuksen rastien paikat?
Eipä ole sprinteissä rastien paikkoja aiemmin kysytty. Mutta en ole lainkaan huolestunut siitä, onko kaupunki aloittanut uuden käytännön. Kysymys kertoo, ettei asian valmistelija ole ennen ollut tekemisissä sprinttisuunnistustapahtuman kanssa. Nyt on hyvä tilaisuus kertoa, mistä sprinttisuunnistuksessa on kysymys. Tästä syystä vastaan hänelle tavallista perusteellisemmin ja myös ihan ystävälliseen sävyyn:
Kiitos pikaisesta yhteydenotostasi,
rastien paikkoja ei ole vielä määritelty, koska ratasuunnittelu on kesken ja lisäksi alueella mahdollisesti käynnistyvät rakennustyömaat voivat estää joidenkin rastien sijoituksen (esimerkiksi Pelimannin koulun tienoo). Käytännössä rastien paikat lyödään lopullisesti kiinni vasta edellisellä viikolla juuri ennen karttojen painatusta.
Rastit ovat aina sijoitetut siten, etteivät ne häiritse asukkaiden tai muidenkaan liikkumista. Suurin osa rasteista on talo- tai kiinteistöyhtiöiden pihoilla. Niiden kaikkien sijoittamiseen meillä on yhtiöiden luvat. Tämä on normaali käytäntö. Jotkut rastit voivat olla puistoissa, kävelyteiden tai pikkukatujen varsilla tai muilla yleisillä alueilla. Rastien määrä tulee olemaan noin 40.
Esimerkiksi pari vuotta sitten alueella olleissa SM-kilpailuissa, jossa oli lähes 200 rastia ja yli 2000 osanottajaa, rastien sijoittelu ei aiheuttanut ongelmia. Silloinkaan rastien sijoitusta ei oltu paljastettu etukäteen kenellekään ratamestariryhmää lukuunottamatta. Myös tämä on normaali käytäntö kautta maan.
Liitän loppuun oheen kaksi esimerkkiä, jotka kertovat lisää tapahtumasta:
1) taloyhtiöiden isännöitsijöille menneen lupapyynnön joka selvittää asiaa
2) otteen edellisen vuoden tapahtumasta, josta käy ilmi, minkälaisissa paikoissa rastit ovat
Mielelläni keskustelen kanssasi puhelimessa, jotta voin samalla kertoa lisää taustoja tämänkaltaisesta kaupunkisuunnistuksesta ja sen järjestämisestä. Tällaisia tapahtumia - niin suuria kuin pieniäkin - seuramme on järjestänyt eri puolilla kaupunkia jo monina vuosina.
10.1.2019. Puoliltapäivin kilahtaa postiini myönteinen päätös. Lähetän kiitokset valmistelijalle, joka on toiminut ripeästi ja varmaankin saanut apua eilen lähettämästäni lisäselvityksestä.
11.1.2019. Katselen kaupungin lupapäätöstä oikein ajan kanssa. Takavuosina tämänkaltaisia tapahtumia varten piti hakea lupia lukuisista eri virastoista, nyt se sujuu mukavasti yhden luukun periaatteella eli kaupunkiympäristön toimialan kautta.
Mutta onkohan asia sittenkään edistynyt. Päätös sinänsä on selkeä ja helposti ymmärrettävissä - kaikkea muuta kuin vanhanajan kapulakieltä. Hienoa.
Mutta kun katselen päätöksen liitettä ULKOILMATAPAHTUMIEN YLEISET EHDOT, joita käsketään noudattamaan, niin asia ei olekaan ihan läpihuutojuttu, päinvastoin tuntuu kuin vanhan luparuljanssin päälle on vain liimattu uudet kuoret.
Lupaehtojen mukaan tapahtuman järjestäjä on velvollinen...
- ...tekemään kokoontumislain mahdollisesti edellyttämän ilmoituksen poliisille....
- ...tekemään ympäristönsuojelulain mahdollisesti edellyttämän meluilmoituksen Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristövalvontayksikköön.
- ...tiedottamaan elintarvikelain mukaisesti mahdollisesta elintarvikkeiden tarjoilusta ja myynnistä Helsingin ympäristökeskukselle.
- ...järjestämään paikalle lainsäädännön (STM:n asetus 405/2009) edellyttämän määrän yleisökäymälöitä, sekä jäteastioita yms. varusteita ja laitteita, sekä tiedottamaan yli 500 hengen tapahtumissa Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristöterveysyksikköä tapahtumaan liittyvistä huoltojärjestelyistä.
- ...selvittämään pystytettävien rakenteiden, varusteiden tai laitteiden luvanvaraisuuden ja hakemaan kaikki tarvittavat rakentamista tai käyttöä koskevat luvat.
- ...hakemaan myös muut tapahtumaan liittyvät ja tapahtuman järjestämisen edellyttämät viranomaisluvat
- ...vastaamaan tapahtuma- ja tapahtuman vaikutusalueen pitämisestä siistinä koko tapahtuman ajan ja siivoamisesta välittömästi tapahtuman päätyttyä.
- ...vastaamaan kaikista kaupungille tai kolmannelle osapuolelle tapahtumasta tai siihen liittyvästä toimenpiteestä aiheutuvasta vahingosta tai haitasta.
Kokematonta tapahtumajärjestäjää lista saattaa jo heikottaa. Mutta kokenut tietää: poliisille tehdään ilmoitus, toisiaan kannustavista suunnistajista ei irtoa niin paljoa ääntä, että meluilmoituksia tarvittaisiin eikä kevätkoleassa limppariakaan kannata myydä, joten se siitä elintarvikkeiden myyntiluvasta.
Jäteastioiden asiaa ajanee pari mustaa roskapussia - suunnistajat kun ovat siistiä väkeä ja yleisökäymälä on Kaaressa. Sehän voi olla WinWin-tilanne koska siellä asioiva saattaa pistäytyä kaupan puolellakin. Ja rastipukit pysyvät pystyssä ilman varmistuksia.
Yksi kohta tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta, ainakin lupaehtojen sanamuodon valossa. Sen mukaan seura on velvollinen vastaamaan tapahtuma-alueen - siis Kannelmäen - pitämisestä siistinä koko tapahtuman ajan ja siivoamaan välittömästi sen tapahtuman jälkeen. Ei siinä sanota, mistä roskista on kyse. Eli jos Sitratorin porukka on vauhdissa ja levittelee eväitään ympäri toria, niin rastien noutajat kiltisti siivoaisivat torin. No, eihän se ihan näin mene, mutta kaipa lupaehtojen on oltava niin yleisiä, ettei niihin jää porsaanreikiä.
Ainoa mietityttävä kohta on maininta muista tarvittavista viranomaisluvista. Tuo jättää luvanhakijan hieman ilmaan, koska ainakaan minulla ei ole tällaisista mitään aavistusta. Hyvällä omallatunnolla jätän tämänkin kohdan huomioimatta.
Kaupungin yhden luukun periaate on sinänsä hyvä ja helpottaa lupien hankkimista. Mielestäni ajatuksen kehittäminen on jäänyt kesken. Voisi sittenkin olla parempi, jos lupaa haettaessa kysyttäisiin hieman enemmän ja sen perusteella ilmoitettaisiin, jos järjestäjän on haettava lisää lupia. Silloin ei lupaakaan tarvitse myöntää kuin "apteekin hyllyltä" eli seuraavana päivänä kuten nyt tapahtui.
13.1.2019.Saan Hannulta puhtaan Kannelmäen kartan, jossa ei ole SM-kisojen aikaisten taloremonttien kiellettyjä alueita. Tämän vuoden Sprintticupin karttaan näyttää tulevan vain kolme työmaa-aluetta.
Pyysin Hannua myös poistamaan kartasta katualueiden kielletyn alueen merkinnät. Olen ajatellut, että suunnistajat ylittävät Klaneettitien vain siltojen kautta. Ajatus ei perustu niinkään liikenneturvallisuureen - onhan Klaneettitie iltaisin vähäliikenteinen vaan pikemminkin siihen, että näin syntyy parempia reitinvalintavälejä.
Sovimme myös, että viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa toimitan lopullisen ratasuunnitelman, kielletyt alueet sekä suunnistukseen vaikuttavat karttakorjaukset. Näillä näkymin tässä aikatauluissa pysyn varmasti.