Rata B - Reittianalyysi

Alt-teksti

R1: Alkukiihdytys. B-radan rasti on jo hieman vaikeampi kuin C-radan: kulman takana. Silti sinne täydellä vauhdilla.

Alt-teksti

R2: Talosokkelo. Sininen on nopein. Kaikissa reiteissä on hieman hankea tai polkua, mutta sen jälkeen sinisellä suora reitti. Ruskealla ja punaisella pihojen kautta häviää hieman.

Alt-teksti

R3: Pihasokkeloa ja oikotietä. Sininen on paras, koska ruskea kulkee liikaa hangessa. Molemmat käyttävät hyödykseen päiväkoti Kanteleen pihan. Mutkittelevalla vihreälläkin voi pärjätä, mutta vaaleansininen kiertää jo liikaa.

Alt-teksti

R4:-alkuosa: Ensin on osattava valita sillalle taaksepäin johtava sininen reitti. Vihreää käyttävät könyävät portaissa ja pahimmassa tapauksessa joutuvat ohittelemaan junalta tulijoita

Alt-teksti

R5-loppuosa: Kotiläksynsä tehneille rastivälin loppu oli jo tuttua - samantapaista väliä juostiin jo viime vuonna. Toivottavasti se nyt sujui mallikkaasti.

Sillan jälkeen ei kannata heti laskeutua portaista alas. Se hidastaa ja käyrät on noustava uudelleen: vihreä reitti ei kelpaa. Klaneettitien toisella puolella ei tällä kertaa kannata pistäytyä, koska matkaa tulee liikaa: niinpä vaaleansininen tai ruskeakaan ei käy.

Paras on sininen, mutta sillä on pysyttävä reitillä. Oranssi on lähes yhtä hyvä, mutta pari ahdasta aukkoa hidastaa vauhdikasta juoksua. Muut reittit kiertävät turhaan kaukaa.

Alt-teksti

R5: Korttelisokkeloa. Vihreä ja vaaleanvihreä lyhyimmät, mutta molemmissa voi joutua zigzaggailemaan pysäköityjen autojen kanssa. Siksi suoraviivainen sininen on paras. Muut reitit ovat jo melkein eksymistä.

Alt-teksti

R6: Rakennustyömaiden seassa. Tällä kertaa ei kannata lähteä taaksepäin, koska eteenpäin jatkava sininen on nopein. Vihreä on yhtä pitkä, mutta käy alikulun montussa, jonka jälkeen on uuvuttavaa nousua. Punainen ja vaaleansininen tekevät turhan silmukan tai nousevat tiukan penkan (ei kuvassa) ja ovat hitaampia. Vaaleanvihreä tekee turhan S-mutkan

Alt-teksti

R7: Pitkä väli. Koko ajan Pelimannintien vasemmalla puolella ja vasta lopussa sillan ali kulkeva sininen on paras. Pysäköintialueen oikealta kiertävä ja portaat nouseva punainen ei jää paljoa, ei myöskään pisimmän matkan Pelimannintien viertä kulkeva vaaleanvihreä. Heti ensimmäisestä alikulusta Pelimannintien alitse menevä vaaleansininen on hitain.

Alt-teksti

R8:Radan ali vai yli. Radan alittava sininen on selkein ja nopein. Radan ylittävät vihreä ja ruskea ovat tällä reitillä hitaampia vaikka A- ja F-radoilla ne olivatkin kovaa kamaa.

Alt-teksti

R9:Päiväkodin kierto. Sininen todennäköisesti mutkistaan huolimatta nopein. Vihreään ja ruskeaan liitty riski - jos hanki ei kanna ja on sosekeli. Lisäksi ruskeaan tulee huima nousu radan "alta" takaisin maanpinnalle. Punainen ottaa liikaa varman päälle.

Alt-teksti

R10 Kohti viimeistä rastia. Sininen varmin ja nopein, mutta punainen voi yllättää, jos on luistava keli.

Alt-teksti

Ratamestarin B-radan ihannereitti. Pituus 3020 metriä