Ratamestarin terveiset
Muutama vinkki, jolla pääset etukäteen paremmin kiinni Kannelmäen Sprintticupin ratoihin. Mitään erikoista radoissa ei ole - ne ovat perussprinttiä hyvässä sprinttimaastossa.
A-ja B radat ovat lähes rinnakkaisia - vain mittakaava on erilainen
Kannelmäessä ei juosta Firmasprinttiä. Tästä syystä A- ja B-radat ovat lähes rinnakkaiset eli yhtä vaativat. Molemmat kulkevat samoja käytäviä mutta pääosin eri rasteilla. A-radan lisäkiemurat pidentävät matkaa puolisen kilometriä. Ainoa merkittävä ero on kartan mittakaava: se on A-radalla 1:4000 ja B-radalla 1:3000.
Säksätystä...
Molemmat radat (A ja B) alkava muutaman rastin säksätyksellä. Tärkeintä, että etenet sujuvasti ja valitset riittävän hyvän reitin. Matkalla K-pisteelle on aikaa katsoa vaikka koko säksätysosuus läpi, jolloin suunta pysyy hallussa ja tiedät koko ajan, mihin suuntaan lähdet kohti seuraavaa rastia. Radan puolivälissä on toinen, hieman rauhallisempi säksätys.
... ja reitinvalintaa
Molemmilla radoilla on yksi pitkä väli sekä kaksi puolipitkää väliä. Kaikilla on runsaasti reittejä, joista valita. Ellet ole ehtinyt katsoa reittiäsi, niin silloin kannattaa rauhoittaa tilanne ja pysähtyä. Silloin muutaman sekunnin sijoitus kartan vilkaisuun voi tuottaa 10-15 sekunnin hyödyn oikean reitin valinnassa.

Leimaa omilla rasteillasi
A- ja B-ratojen yhteisen ratakäytävän sekä monien työmaiden takia näet tavallista enemmän muita kuin omia rasteja. Varmista rastikoodista tai ennenkaikkea rastipisteestä, että leimaat varmasti omalla rastillasi. Koodi on kartan rastimääritteiisä ja myös kartan rastinumeron perässä.

ja tietysti myös rastimääritteissä
Kesäkeli - nastarit kielletty
Nyt juostavasta Kannelmäen Sprintticupista näyttää tulevan kaikkien aikojen lämpimin kevätsprintti - tätä kirjoitettaessa viikkoa ennen tapahtumaa on 6 asetta lämmintä ja aurinko paistaa kuin huhtikuun puolivälissä. Nastareita ei tarvita, pikemminkin ne ovat kielletyt, sillä lumen alta paljastuneet pihanurmikot ovat vielä pehmeitä.
Olen tästä syystä monin paikoin suojannut nurmikoita merkitsemällä ne karttaan kielletyiksi alueiksi ja myös osoittamalla ne nauhoilla. Kunnioita nauhoja. Nauhoitukset eivät vaikuta reitinvalintoihin, sillä ne estävät pääasiassa vain muutamien metrien oikaisut nurmikon kulmia leikkaamalla.
Pelimannintien silta ja alikäytävät
Pelimannintien alueella sprinttiä on juostu vuosina 2019 ja 2021. Molemmilla kerroilla keskusteltiin vilkkaasti sillan kaksitasoisuuden kuvauksesta. Ei mikään ihme, sillä noihin aikoihin sprinttikartan kaksitasoisuuden kuvaus oli vielä lastenkengissä.
Alla on kuva pelimannintien sillasta alikulusta. Olennaista on, että ajoradan kielletty alue on voimassa myös sillan kohdalla kuten myös alikulun yläpuolella. Sama koskee myös Klaneettitien siltaa, jonka kohdalla Klaneettitietä ei saa ylittää sillan alapuolella.

Tervetuloa
Jos tulet junalla, niin asemalta on juuri sopiva verryttelymatka Kaareen, jos taas bussilla, niin pysäkiltä on pari sataa metriä Kaareen. Poikkeuksellisesti tällä kertaa lähimmäksi pääsevät autolla tulijat, joille Kaaressa on toistatuhatta paikkaa, niin kellarissa kuin katolla. Pysäköintilaitosten pölyä karttaville on myös ulkopysäköintimahdollisuus.
Kellari- ja kattopysäkäöinti on maksutonta kolmeen tuntiin saakka. Siinä ajassa ehtii hienosti kiertää rastit ja myös pohtia parhaita reittejä Kaaren lukuisissa kahviloissa ja ruokapaikoissa. Sen sijaan ulkopysäköinniissä voi tulla kiire, koska aikaa on vain tunnin verran. Nahdään Kaaressa.
Katso lisää etusivun yläkuvasta sekä opastuksesta miten tulla Kaareen.