Säksätysohje
Säksätyksen idea - älä pyöritä karttaa vaan pyöri itse kartan ympärillä....

Ratamestarin terveiset

Tätä kirjoittaessa (sunnuntai) on luvattu sankkaa lumisadetta maanantai-illasta alkaen, joten Malminkartanon sprintticupista on tulossa aidot talvirastit - toivottavasti tämän sprinttikauden viimeiset...

Blogista löytyy kaikenlaista tietoa radoista kuten rastien lukumääristä, ratojen luonteesta ja pitkistä väleistä. Rengasvalinnasta eli juoksukelistä kirjoitan jotain vasta keskiviikkoaamuna, kun tiedämme, miten hyvin sääennusteet ovat pitäneet paikkansa. Nostan kuitenkin jo nyt esiin kolme asiaa, jotka on auttavat Sinut hyvään suoritukseen tulevana keskiviikkoiltana.

Rasteja on lähekkäin. Olen 'monistanut' mielestäni hyviä rastivälejä. Silloin rastivälin lähtö- tai tulorastit voivat olla lähekkäin - kuitenkin riittävän kaukana toisistaan. Ne ovat myös erilaisissa rastipisteissä. Jos olet epävarma, tarkista koodi. Se on merkitty karttaan rastinumeron perään kursiivilla. Erityisesti tämä koskee ykkösrasteja, joita on neljä - jokaisella radalla (A, B, F ja C) on omansa.

Säksätyksiä kohtaat kahdesti. Olen aina tykännyt säksätyksistä eli muutaman lyhyen rastivälin ryppäistä, joissa on suunnanvaihtoja. Ne ovat hyvä vastapaino pitkille juoksuväleille. Säksätyksiä oli syyskauden sprintticupeissa niukalti, mutta tänä keväänä on ollut jo parikin hyvää säksätystä kuten Olympiastadionilla ja Kalasatamassa.

Säksätyksissä nousee esiin korostetusti sprintin tärkeä taito - on luettava rastivälejä etukäteen. Koska säksätyksen rastivälit ovat lyhyitä, niin reitinvalinta ei ole olennaista vaan se, että eteneminen on sujuvaa ja nimenomaan pysähtelemätöntä Tämän sivun alussa olevassa kuvassa on oma ajatukseni siitä, miten säkstyksessä pitäisi toimia. Mutta varmasti muitakin hyviä tekniikoita löytyy.

Reitinvalinnat ovat pääosassa. Lähes kaikilla rastiväleillä säksätyksiä lukuunottamatta on useita reitinvalintoja. Ja kuten arvata saattaa, joskus eri reiteillä ei ole matkapituudessa olennaisia eroja, mutta joskus taas erot ovat ratkaisevia. Lisäksi lumi mutkistaa reitinvalintoja, joten vasta kisan jälkeen voidaan sanoa, kannattiko juosta suoraan lumikentän ylitse vai tyytyä kiertelemään kovaa pohjaa myöten.

Kiellettyjä alueita on paljon. Niitä on kolmenlaisia. Osa on taloyhtiöiden toivomia "ei nurmikoiden ylityksiä" - hyvä huomata, että keskustelut isännöitsijöiden kanssa käytiin helmikuun alkupuolella, jolloin lumesta ei ollut tietoakaan ja pelätiin, että suunnistajien jäljiltä syntyy ikävännäköisiä polkuja. Käytännössä näillä kielletyillä alueilla ei ole vaikutusta suunnistukseen.

Kielletyt alueet
Kolmenlaisia kiellettyjä alueita: suojataan aluetta, korostetaan porttia, korostetaan pensaikkoa

Osa kielletyista alueista on tarkoitettu vahvistamaan hankalasti erottuvia kiinniolevia portteja ja huonosti havaittavia pensaikkoja. Ylipäänsä pensaikot ovat ongelmallisia talvirasteilla - kun vihreä puuttuu, niin tuntuu, että tuostahan voi juosta läpi ja kartan vilkaisu unohtuu. Joitain pienehköjä kohteita olen erikseen korostanut nauhoilla, joita ei ole kartassa.

Yksi kielletty alue liittyy ratasuunnitteluun. Sellainen on radan puolivälin jälkeen ja se näkyy alla olevassa kuvassa. Kielletty alue on merkitty sekä karttaan että maastoon. Maastossa kieltonauha saattaa olla myös maassa, koska se ei saa estää asukkaiden kulkua.

kieltoalue
Reitinvalintaa rajoittava kielletty alue

Malminkartano on eräs Helsingin seudun parhaita sprinttialueita. Uskon, että sinne ei hevin saa syntymään huonoa rataa. Jos siltä kuitenkin tuntuu, niin siitä olisi mukava kuulla lisää.

Kari Sane
Ratamestari

PS. Niin, HOASin edustaja oli toivonut alueen käyttölupaa myöntäessään, ettei HOAS'in alueella oteta valokuvia kilpailijoista. Sen lupasin. Eli siis A-radan kasirastin tuntumassa ei saa kuvata suunnistajia.