Kommentit:

Ratamestarin päiväkirjasta...

29.2.2024Lämmittelykartta julkaistu

Julkaisin lämmittelykartan. Se on ladattavissa oikeasta sivupalkista avautuvalta sivulta. Radan pituus on hieman toista kilometriä ja rasteja kahdeksan. Lähtö ja maali ovat aivan pukusuojarakennuksen tuntumassa. Rata kannattaa käydä kiertämässä tai ainakin ottaa muutamia rasteja, niin sitten on karttatuntumakin varsinaisessa kisassa heti alusta alkaen hanskassa.

Samalla huomasin yhden mokan - olen käyttänyt vanhaa Stadin Sprintticupin logoa. Vanha yösuunnistukseen viittaava mustapohjainen logo on uudistunut raikkaaksi seurojen yhteistyötä korostavaksi valkopohjaiseksi logoksi.

Uusi logo näkyy jo tämän sivun ylälaidassa olevassa kuvassa eli bannerissa sekä tietysti myös kartoissa. Äkkiähän tuon korjasi vaikka lämmittelykartan alkuperäistä pohjaa ei tullutkaan talletettua. Tästä syystä logo on saanut alaosaansa lisää laajutta, jotta sillä sai vanhan logon näppärästi peitettyä.

26.2.2024Radat valmiit

Sprintticupin radat ovat valmiit - toki yllättäviä muutoksia voi tulla, mutta niistä selviää yleensä pienillä rastipisteen siirroilla.

Minkälaisia radoista tuli - ainakin omasta mielestä ihan kivat eli juuri sellaisia, joita itse haluaisin juosta. Radat kiertävät aika lähellä toisiaan, joten tällä kertaa ei kannata leimata ihan millä rastilla tahansa.

Yhteisiä rastivälejä radoilla A ja B on vain kaksi sekä tietysti viimeinen väli. Rasteja on yhteensä 27, mikä on vähemmän kuin aiempina vuosina, joskin silloin rastien määrää lisäsi A-radan rinnakkaisrata F.

Omasta mielestäni radoilla on kaksi huippuhetkeä - ensimmäinen on alkupuolen talolabyrintti ja toinen loppupuolella Kannelmäen aseman eritaso- ja porrasympäristö.

Talolabyrintissa (välit A:5-8 ja B:5-9) seikkaillaan lukuisten pienkerrostalojen seassa. Reittivaihtoehtoja on useita eikä välttämättä ole tarvetta edes löytää niistä lyhyintä vaan suunnistaa sujuvasti rastilta toiselle. Ja jos ote kartasta kirpoaa, niin paikantaminen ei ole toinen toistaan muistuttavien talojen seassa ollenkaan helppoa.

Kannelmäen aseman eritasot (välit A:11-13 ja B:10-14) ovat monille jo tuttuja aiemmilta vuosilta. Tällä kertaa eritasoja käytetään varsin maltillisesti. Reittejä on runsaasti, mutta hyviä niukalti. Silmiin helposti osuvilla huonoilla reiteillä aikaa kuluu aivan liikaa, joten näillä väleillä kannattaa katsoa omaa reittiänsä pariinkin kertaan.

Tältä ratojen ominaisuudet tänä vuonna näyttävät:

Rata Laatu Pituus
(m)
Rastit Kiertävyys
(kuljettu matka / linnuntie)
Paluu omille
jäljille (m)
Kartan
mittakaava
AVaikea3570161.50<60 m1:4000
BVaikea3070171.50<50 m1:3333
CPuoli-
vaikea
2350111.40<30 m1:3333

Sarake Kiertävyys kuvaa todellisen juoksumatkan ja linnuntie-etäisyyden välistä suhdetta. Sitä on käyttänyt esimerkiksi tunnettu tamperelainen ratamestari Mikko "Lammikko" Eskola. Hyvillä radolla kiertävyyden tulisi olla vähintään 1.3.

Sarake Paluu omille jäljille kertoo, kuinka paljon lyhyimmällä reitillä on joutunut palaamaan takaisinpäin samaa reittiä.

18.2.2024Lämmitellään

Vaikka kireimmät pakkaset taitavat tänä talvena olla jo taakse jäänyttä elämää, niin maaliskuun illat ovat vielä kylmiä. Tästä syystä ennen sprinttiä on syytä lämmitellä.

Tänä vuonna on jälleen mahdollisuus lämmitellä ihan lajinomaisesti eli suunnistaa pieni verryttelylenkki Kannelkylän alueella. Samalla alueella juostiin sprintticuppia pari vuotta sitten. Alueella on sen jälkeen aloitettu peruskorjaus, jolloin paljon pensaita ja puita on kadonnut maisemasta eli kartta ei ole ihan ajantasalla. Talviseen aikaa sitä tuskin huomaa, koska pensaiden tilalle on kertynyt isoja lumikasoja, jotka taatusti ovat tallella vielä kahden ja puolen viikon kuluttua.

Lämmittelykartta kuten on saatavissa tavanomaisen 1:4000-mittakaavan lisäksi myös mittakaavassa 1:3333. Tämä sen takia, että B-radan mittakaava tulee olemaan 1:3333.

Miksi tällainen "veikkohakulistyyppinen mittakaava - muistathan Veikko Hakulisen 50 km:n voittoajan 3.33.33 Oslon talviolympialaisissa vuonna 1952. Se on varmasti yhtä muistettava kun Juha Miedon 15 km:n tappion sekunnin murto-osa 0.01 s Lake Placidissa vuonna 1980.

Syy on yksinkertainen - B-radan kaksi hienointa rastiväliä ovat molemmat kartan vastakkaisissa laidoissa. Jos kartan mittakaava on 1:3000, ne eivät olisi molemmat mahtuneet A4-kokoiselle kartalle. Sensijaan mittakaavassa 1:3333 se onnistuu. Toki ne ovat molemmat lähellä kartan reunoja, mutta kuitenkin niin, että kaikki hyvät reitit ovat käytettävissä. Sitäpaitsi mittakaava 1:3333 on ihan järkeva: 3 cm vastaa 100 metriä.

Radoista lisää myöhemmin, mutta jo nyt on huomattava yksi asia: sprinttialue on tavallista pienempi. Tästä syystä radat kulkevat samoissa ratakäytävissä. Toki A- ja B-radoilla on pääasiassa eri rasteja, mutta samaan suuntaan lähdetään ja samoja kujia ja pihakäytäviä on valittavissa. Alla oleva alustava ratakaavio kertoo lisää.

ratakaavio
Sprintticup 2024 alustava ratakaavio. Rata A on korostettu leveällä viivalla ja muut radat näkyvät ohuella viivalla. PS. Kuvaa on käännelty ja väännelty sen verran, että sen avulla ei kannata ruveta arvailemaan, missä radat kulkevat.

10.2.2024Minkä taakseen jättää...

Kotona opetettiin, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Tämä lause tuli mieleen kun lisäsin sivustoon sivun, joka kertoo, miten näppärämmin pääset tulemaan Kannelmäen sprintticupiin - tulet sitten junalla, autolla, bussilla tai fillarilla. Kopioin vanhan vuoden 2022 opastussivuston ja hämmästyin - yhtään muutosta ei tarvinnut tehdä. Jopa vanha Kehäradan videokin aukeni sujuvasti - mitä nyt alkuun oli tullut muutaman sekunnin mainos. Avaa opastussivu tästä.

Sprintticupin A-ja B-radat ovat käytännössä valmiit eli nyt alkaa maaston partiointi - josko sieltä löytyy yllättäviä remontinalkuja. Yksi sellainen tuli jo vastaan. Siitä sai pari viikkoa sitten jo viitteitä, koska taloyhtiön pihalle oli yllättäen ilmestynyt iso joukko ikkunalaatikoita.

Isännöitsijä vahvisti asian pari päivää sitten toteamalla, että vaikka pihassa voi liikkua, niin turvallisuussyistä on parempi, ettei pihaa tällä kertaa käytetä. Olen täsmalleen samaa mieltä, varsinkin kun talon asukkailla näyttää olevan käytössä myös kadunpuoleinen kulkutie, jolloin asukkaat voivat vältellä työmaa-alueelta näyttävää pihaansa. Remonttialue ei kuitenkaan käytännössä vaikuttanut ratoihin, sillä vain yhden rastivälin "kuudenneksi paras" reitti kulki pihan kautta.

Olin suunnitellut A-radalle pitkän välin, joka tarjoaa lukuisia hyviä reittejä, joista lyhyin ei aivan heti aukene, ei ainakaan ilman matkamittausta. Käyttämäni asiantuntija, joka sentään osaa tehdä nopeita reitinvalintoja, joutui muutaman sekunnin tuijottamaan rastiväliä, ennenkuin löysi parhaan reitin. Kun sitten kerroin, että B-radalle en ole vielä löytänyt yhtä hyvää rastiväliä, hän mietti muutaman hetken ja totesi, että kun sinulla on nyt näin hyvä väli, niin anna mahdollisimman monen sitä juosta.

Ajatus on hyvä ja niinpä tällä kertaa yksi väli on yhteinen A-ja B-radoilla. Se on sen verran pitkä ja se tarjoaa monta eri suuntiin lähtevää ja matkalla haarautuvaa reittiä, että sitä eri ratojen suunnistajat tuskin huomaavat. Kaikki muut rastivälit ovatkin sitten A-ja B-radoilla erilaisia.

Lumikinokset ne vaan kasvavat, sillä lisää lunta on taas lähipäivinä tulossa. Paikoitellen kinokset vaikuttavat jo selvästi reitinvalintoihin. Niinpä muutamissa pihoissa ei ole mahdollista lumikinosten takia juosta vinottain pihan poikki. Sinänsä tämä tietysti lisää reitinvalinnan ulottuvuuksia, koska vinon osuuden asemesta on valittava jompi kumpi kiertävä reitti kuten oheinen kuvakin kertoo.

Lumikinokset
Marjapuuronväriset alueet osoittavat viitteellisesti isojen lumikinosten paikat. Tämän takia sininen ja violetti reitti ovat varmasti parempia kuin kumpikaan punainen reitti. Punaisten reittien viisto-osuuksien tuoma pieni etu matkassa kuittaantuu moneen kertaan pihan keskellä olevan alueen 30-40 cm lumihankeen - ellei nyt sitten satu olemaan kunnon hankikanto...

30.01.2024Ei enää vesilammikoita loppusuoralle!

Bloginpidossa on ollut pieniä vaikeuksia kun tietokone on vaihtunut. Mutta nyt ongelmat on selätetty ja tämäkin blogiteksti on siirtynut palvelimelle

Kuluneella viikolla sain Helsingin kaupungin Liikuntapalveluiden (aiempi Liikuntavirasto) luvan käyttää liikuntapuiston pukusuojarakennuksen takapihaa tapahtumakeskuksena. Ehdot olivat hyvin "kohtuulliset": tekonurmialuerelle eli jääkentälle ei saa mennä. Jääkenttä voi toki olla vesilammikkona maaliskuun alussa, mutta on se sitten minkälaisessa tilassa tahansa, sinne ei mennä. No, eipä tämä koskaan ole ollut mikään ongelma, sillä uskon, ettei kenelläkään tule edes mieleen mennä juoksentelemaan jäälle tai kevätpehmeälle tekonurmelle. Liikuntapalvelut voi siten olla aivan huoleti.

Ratasuunnittelu jatkuu. A-radan luonnos rastipisteineen alkaa olla valmis. Radasta tulee, ainakin omasta mielestäni ihan mielenkiintoinen: alussa on muutamia keskipitkiä välejä, jolloin on otettava ympäristö ja keli haltuun. Tämän jälkeen seuraa lyhyt labyrinttimainen säksätysosuus. Sitten on pari pitkää väliä, jonka jälkeen koetaan radan huippuhetket eli muutama hankala reitinvalintaväli mausteena ripaus kaksitasoisuutta.

Pari viimeistä väliä ovat vielä valinkauhassa. Ympäristö on muuttunut ja kulkutiet eivät ole aivan selkiytyneet. Lisäksi joudun ottamaan huomioon mahdollisella loppusuoralla olevan alavan kohdan, johon syntyy helposti 15 cm syvyinen kahluuallas kuten "vuonna 2022. Ja kun viime vuonnakin Malminkartanossa loppuviitoitus oli muuttunut yhdessä yössä jäiseksi vesihaudaksi, niin en enää kolmatta kertaa halua tarjota maaliin tuleville suunnistajille kylmää jalkakylpyä, niin hyödyllinen kuin se saattaisi ollakin.

24.01.2024Ratasuunnittelu käyntiin

Paljon on vettä virrannut Vantaassa sen jälkeen kuin viimeksi blogia päivitin. Syynä on ollut se, että päähuomioni on mennyt ratamestariohjelmani SprintRouten uuden version viimeistelyyn ja viimeisten lupien hankintaan.

SprintRoute-ohjelmalle on jo kertynyt sen verran ikää, että uusien ominaisuuksien lisääminen tuottaa jo pientä askartelua. Tällä viikolla pääsin jo siihen, että lisäysten aiheuttamia ongelmia ei enää tullut vastaan. Joten lähiviikkoina vióin jo julkaista uusimman version.

Uuden version valmistumisen takia aloitin varsinaisen ratasuunnittelun vasta eilen. Sitä ennen olin jo tehnyt alkuun, keskiosan labyrinttiin sekä Sitratorin kaksitasoalueelle muutamia "hyviä välejä", joita voi käyttää A-radalla. Nämä yhdistämällä sekä lisäämällä loppuun maalin lähestymisen rata syntyi. Olikin jännittävä nähdä, mitä ohjelma ilmoitti kokonaismatkaksi. Radan pituus oli 3542 metriä lyhyintä reittiä myöhen - paremmin kuin uskalsin kuvitella. Tästä on helppo jatkaa.

Viime viikolla sain viimeiset taloyhtiöiden alueita koskevat luvat. Helsingin kaupungin tapahtumalupa katujen, torien ja puistojen tuli jo 16.1.2024 - tosi nopeaa toimintaa kun ottaa huomioon, että lupahakemus lähti edellisen blogipäivityksen aikaan eli parisen viikkoa aiemmin.

Lupakartta
Lupakartta - kaikki alueen taloyhtiöt ovat antaneet taas kerran luvan alueittensa käyttään. Kartassa on vain kaksi kieltoaluetta. Ja syykin on selkeä: peruskorjausremontin tai vastaavan alkaminen. Näistä toisessa työt ovatkin jo hyvässä vauhdissa.

Kaupungin lupapäätös näytti pikaisella lukemisella olevan entisen kaltainen. Lupapäätöksen mukana tuli myös mukava muistilappu, miten järjestää ympäristöystävällinen tapahtuma. Sprintticup hyvin karuna tapahtumana solahtaa sen vinkkeihin jo ihan mukavasti.

Nyt puuttuu enää liikuntaviraston lupa pitää tapahtumakeskus Kannelmäen liikuntapuiston pukusuojan takapihalla. Eiköhän sekin hoidu aikanaan tai viimeistään silloin kun saan liikuntaviraston henkilöitä langan päähän.

Edessä on nyt Sprintti-Cupin mukavin vaihe eli ratasuunnittelu ja varsinkin nyt kun sen saa nyt tehdä hyvillä työkaluilla eli SprintRouten uudella versiolla sekä Condes 10-versiolla. Tästä lisää lähiaikoina.

04.01.2024Hakemukset Helsingin kaupungille

Tein Helsingin kaupungille tapahtumaa liittyvät hakemukset. Ensin tapahtumailmoitus Kaupunkiympäristölle eli "Kympille". Se on ollut helppo nakki, koska otin edellisen vuoden hakemuksen pohjaksi ja vaihdoin siihen päivämäärät ja tapahtuma-alueenrajat. Homma hoitui viidessä munuutissa.

Tällä kertaa homma ei sujunutkaan yhtä helposti - hakemuspohja oli uusittu eikä enää ollut mahdollisuutta käyttää edellisen vuoden hakemusta pohjana. Kaikki oli kirjattava uudestaan. Lisäksi hakemukseen oli muutamia hankalalta näyttävisä uusia kysymyksiä kuten laskutukseen liittyvä OVT-tunnus ja välittäjätunnus. Mitä ne ovat?

Onneksi seuran verkkosivulta nämä tiedot löytyivat, joten tästä selvisin säikähdyksellä. Jäin vain miettimään, tuleeko kaupunki nyt laskuttamaan tapahtuman järjestelystä - jos tulee, niin toimittavasti ei sentään tapahtuma-alueen pinta-alan mukaan. Aika sen näyttää.

Yksi asia oli kuitenkin helpottunut - ennen joutui piirtäämään lomakkeella olevalle karttapohjalle tapahtuma-alueen rajat. Nyt riitti, että liitti hakemukseen karttapalan, johon suunnistusalue oli merkitty. Karttapala olikin valmiina, sillä sitä olin käyttänyt taloyhtiöille menevissä hakemuksissa.

Tapahtuma-alue
Sprintticupin tapahtuma-alue vuonna 2024. Sen eteläisin osa eli Pelimannintien ympäristö jää kuitenkin tällä kertaa pääosin käyttämättä

Toinen hakemus meni Liikuntavirastolle. Siinä varasin Kannelmäen liikuntapyuiston eteläisen piha-alueen tapahtuman käyttöön. Se kävi helposti, sillä varsinaisessa liikuntapaikkojen varausjärjestelmässä oli suunnistuksen osalta mahdollisuus varata vain Pirkkola, Paloheinä yms. metsäsuunnistuspaikkoja. Sama oli tilanne vuosi sitten, jolloin homma hoitui vapaamuotoisella sähköpostilla. Eli nyt vain kopioin vanhan postin, vaihdoin päivämäärät ja lähetin eteenpäin. Siihen ei mennyt kahtakaan minuuttia.

Niin ja kolmas tääe päivälle osuvat homma on avata Kannelmäen Sprintticupin verkkosivut ja samalla myös blogi, jota olen pitänyt jo marraskuun alusta. Se tulee näin julkiseksi ja jatkuu aina maaliskuun puoliväliin saakka, jolloin Sprintticupin viimeinenkin analyysi ja palaute on toivottavasti käsitelty. Mitä kaikkea mahtaakaan tapahtua seuraavan kahden kuukauden aikana. Senkin aika näyttää.

16.12.2023Joululomalle

Enää puuttuu kahden tärkeän taloyhtiön luvat. Näiden lisäksi haikailen lupia Pasuunakujan taloyhtiöistä, joista kahdelta olen jo saanut luvan. Pasuunakujan taloyhtiöiden pihat on rakennettu kannelle, jolle pääsee neljästä kohdasta - kolmet portaat ja yksi luiska. Mielenkiintoinen ympäristö sprinttisuunnistajalle.

Uskon, että puuttuvat luvat tulevat, kunhan vain saan isännöitsijät puhelimitse kiinni - sähköpostit kyllä menevät perille, mutta ilmeisesti jäävät lukematta - yhdenkään Pasuunakujan isännöitsijän kanssa en ole aiemmin ollut tekemisissä, mikä todennäköisesti selittää vastaamattomuuden. Palaan asiaan uuden vuoden puolella.

12.12.2023Lupia kertyy vähitellen

Valtaosa pyytämistäni luvista on tullut. Muutaman kohteen kanssa on vaikeuksia - ei niinkään siitä syystä, ettei lupaa saisi vaan luvan myöntäjä on hanalasti tavoitettavissa. Tämä koskee lähinnä muita kuin taloyhtiöitä.

Luvat 5. päivän jälkeen
Lupatilanne yhdeksännen kyselypäivän jälkeen. Vihreä: lupa on saatu, Keltainen: lupapyyntö on lähetetty, Harmaa: lupapyyntöä ei ole vielä lähetetty. Violetti: ei lupaa remontin tai vastaavan ulkoisen syyn takia, Punainen: kielto eli lupaa ei ole muusta syystä annettu.

Ehkäpä syy on se, että luvan myöntäjä voi olla organisatiossa kovin korkealla - tästä hyvä esimerkki HOAS, jonka kanssa olen joka vuosi asioinnut. Muutama vuosi sitten keskustelin asiasta sopivalla tasolla olevan henkilön kanssa. Kun hän oli ensimmäisellä kerralla kuvan tapahtuman luonteesta, seuraavana vuonna lupa tuli lähes paluupostissa.

Hänen vaihdettua työpaikkaa jouduin asiasta keskustelemaan uuden henkilön kanssa, joka oli organisatiossa vastuunalaisessa tehtävässä. Asiasta käytiin pitkään keskustelua, mutta joka vuosi, kuten tänäkin vuonna lupa saatiin. Tosin lupaan liittyi erilaisia ehtoja, jotka olivat sinänsä itsestään selviä kuten vaatimus siivota alueelta kaikki tapahtuman aiheuttamat roskat kuten myös se, että tarvittaessa huolehdimme tapahtuman vaatimasta katukunnossapidosta so. liukkauden torjunnasta kuten myös se, ettemme ota kuvia suunnistajista siten, että kuvissa näkyy HOASin väkeä.

Vakuutin etteivät rastilta toiseen juoksevat suunnistajat roskaa, koska karttaansa eivät hukkaa, he eivät myöskään tarvitse erityistä liukkauden torjuntaa, ainakaan sen enemåää kuin alueella asuvat opiskelijat, koska suunnistajilla on nastapohjaiset lenkkarit eikä kuviakaan oteta järjestäjien puolesta. Ymmärrän toisaalta luvanmyöntäjän ajatukset, sillä jos jotain ikävää tapahtuu, niin hän luvan myöntäjänä on mukana ikävyyksien selvittelyssä.

30.11.2023Kannelmäessä juostaan sprinttiä 6.3.2024

Hannu lähettää otteen seuran kevään sprinttikalenterista ja toteaa ytimekkäästi Tuossa on ote kalenterista ja aikataulu eli 6.3. olisi sinun vuorosi

20.11.2023Ei ahtaaseen rakoon

Eräs isännöitsijä antaessaan luvan toivoi seuraavaa:

Toiveena oli, että rastia ei laitettaisi liian ahtaaseen rakoon. Viimeksi kuulemma rasti oli sijoitettu siten, että joutui tunkeutumaan ahtaaseen rakoon pysäköidyn auton ja roskakatoksen väliin.

Isännöitsijän kommentti siitä, että rasti on sijoitettu ahtaaseen paikkaan, jäi kovasti mietityttämään. Kaivoin vuodesta 2017 alkaen kaikki tapahtumat, joissa isännöitsijän taloyhtiön alueella on ollut rasteja.

Vuoden 2017 tapahtuma oli ensi kerta kun Kannelmäessä suunnistettiin. Silloin oli suomenmestaruuskilpailut ja rasteja oli valtavan paljon. Mutta oli osanottajiakin, lähes 2000.

Vuonna 2018 samalla alueella juostiin Sprintticuppia, jolloin rasteja oli jo vähemmän ja vuonna 2019 oli seuran naisten harjoitus (30 osanottajaa). Yhdessäkään näissä kolmessa tapahtumasta rasteja ei ollut sijoitettu taloyhtiön pysäköintialueelle.

Vuonna 2020 suunnistettiin Malminkartanossa ja vuonna 2021 taloyhtiö olikin remontissa. Vuonna 2022 suunnistettiin Pohjois-Kannelmäessä ja 2023 taas Malminkartanossa. Muita tapahtumia Kannelmäessä ei minun tietooni ole tullut. Mutta toki on mahdollista, että jonkin pienen 10-15 hengen harjoituksen rasti on voinut ollut sijoitettuna isännöitsijän kuvaamalla tavalla. Järjestäjänäkin on saattanut olla myös joku muu seura kuin HS.

Tuubapolun rastit
Rasteja eri vuosina Tuubapolun sekä muiden lähellä olevien taloyhtiöiden alueella 2017, 2018 ja 2019.

Kerroin tämän isännöitsijälle. Lisäksi jatkoin: Ylipäänsä kaupunkisuunnistuksessa ei rasteja "piiloteta" kuten vanhan kansan ratamestarit ovat metsäsuunnistuksessa joskus takavuosina tehneet. Päinvastoin rastit sijoitetaan näkyviin paikkoihin, talojen kulmiin, aidan nurkkiin tai päihin, puiden juurelle, koska kaupunkisuunnistuksen koko idea on suunnistaa sujuvasti rastille eikä "etsiä rastia". Suunnistaminen on ihan riittävän vaikeata, varsinkin pimeällä lampun valossa ja kun vauhtia on riittävästi.

Lopuksi pahoittelin asiaa ja lupasin ottaa yhteyttä ennen tapahtumaa ja kertoa, mihin paikkaan olen ajatellut rastit sijoittaa niin, että silloin voimme yhdessä olla varmat etteivät rastit ole paikassa, josta niistä voisi aiheutua haittaa taloyhtiön asukkaille.

Minusta isännöitsijän toive oli hyvä muistutus siitä, että suunnistajat ovat vieraita taloyhtiöiden alueella. Tästä syystä ratamestarin on syytä välttää liian ahtaita paikkoja, joihin liitty riski, että suunnistajat aiheuttavat ongelmia. Hyviä rastipaikkoja on muutenkin viljalti. Ja kun vielä muistaa, että sprintissä pitää olla mahdollisuus tulla rastille "täydellä vauhdilla", niin tällaiset ahtaat rastipisteet karsiutuvat jo automaattisesti pois käytöstä.

17.11.2023Lupatilanne 5. päivän jälkeen

Lupapyyntöjä on nyt lähtenyt viitenä päivänä. Vastauksia on tullut yhä pikkuhiljaa ja lupakartta alkaa mukavasti vihertyä.

Luvat 5. päivän jälkeen
Lupatilanne viiden kyselypäivän jälkeen. Vihreä: lupa on saatu, Keltainen: lupapyyntö on lähetetty, Harmaa: lupapyyntöä ei ole vielä lähetetty. Violetti: ei lupaa remontin tai vastaavan ulkoisen syyn takia, Punainen: kielto eli lupaa ei ole muusta syystä annettu.

15.11.2023Alue kutistuu

Teen ensimmäisen rataluonnoksen ja käyn sen juoksemassa. Tuttuja paikkoja, joten samalla katselen, onko maastoon tullut olennaisia muutoksia. Eipä juuri, vain yksi merkittävä aita on lisättävä karttaan. Muut pienet muutokset voin itse hoitaa paikkaamalla karttaa kuten olen aiemminkin monena vuonna tehnyt. Muutoksista olen sitten erikseen myöhemmin kertonut seuralle.

Rataluonnos osoittaa, että Pelimannin alueelle ei tarvitse ratoja ulottaa. Radat mahtuvat ihan hyvin Trumpettitien ja Klaneettipolun alueelle. Onneksi en olekaan vielä pyytänyt tältä alueelta lupia, joten Pelimannintien alue voidaan nyt säästää tuleville vuosille.

8.11.2023Jälleen ratamestariksi

Laitan Hannulle ja muille HS:ssä asioista hyvin perillä oleville seuraavan viestin:

Ensi vuosi alkaa jo reilun kahden kuukauden kuluttua. Tämä takia kyselen ensi vuoden sprintticupista.
[..]
Jos uskottavuus vielä riittää, niin olen varautunut toimimaan ratamestarina Kannelmäessä keväällä 2024. Vuorossa oleva alue olisi Pelimannin seutu, mm aseman monitasot. Täällä suunnistettiin edellisen kerran vuonna 2021.
[..]
Yleensä HS on järjestänyt neljä tapahtumaa, joista kolme on ollut osa Firmasprinttiä. Mielelläni ottaisin tällä kertaa hoitaaksen ratamestaritehtävät niistä ensimmäisessä eli siinä, jossa ei ole Firmasprinttiä eli jossa on vain radat A, B ja C.
[..]
Ja sitten se tärkein asia - jos sprintin ratamestaritehtäviin on tunkua, niin tietysti olen valmis siirtymään syrjään ja antamaan tilaa nuoremmille.
ystävällisesti / best regards
kari

Hannulta tulee myönteinen vastaus kuin apteekin hyllyltä:

Kiitoksia Kari kommenteista. Ilomielin otamme vastaan ilmoittautumisesi järjestämään myös ensi keväänä sprintticupin osakilpailun. Tällä viikolla meillä on keskiviikkona Iltarastipalaveri, jossa varmaan tätäkin asiaa ehditään käsittelemään.

Neljän osakilpailun järjestäminen maaliskuussa on minunkin mielestä järkevää ihan niinkuin tähänkin asti. Meillä on muutama uusikin maasto mielessä ja valmistumassa [..] ja valmisteilla ja katsotaan että saadaanko ne mukaan jo ensi kevääksi. Hyviä vanhojakin alueita meillä on.

Hieno juttu - jään kuuntelulle. Eiköhän marraskuun aikana asia selkiydy

7.11.2023Kahden päivän saalis

Tänään ja eilen lähetin ensimmäiset lupapyynnöt. Homma hoituu sujuvasti, koska vanhat viestit kelpaavat lähes sellaisinaan, vain päivämäärä ja kohdealue on korjattava.

Vastauksia tulee mukavasti, joskin yllätys on, että lähes puolessa taloyhtiöissä isännöitsijätoimisto on vaihtunut. Näiden osalta joudun selvittämään uuden isännäitsijätoimiston ja sitten pyytämään toimistosta hänen yhteystietonsa. Opettelen samalla käyttämään Gmailin mahdollisuutta käyttää valmiita pohjia, mikä nopeuttaa viestien tekoa ja ennenkaikkea vältyn käyttämästä "copý/paste" -tapaa, mikä voi joskus tuottaa harmittavia virheitä, ellei ole tarkkana.

Gmailin valmiiden pohjien käyttö on erinomainen mahdollisuus ja harmittelen, miksi en ole sitä aiemmin huomannut - "kun ei koskaan ole aikaa hypätä hevosen selkään".

Joka tapauksessa kahden päivän kyselyiden jälkeen lupakartani näyttää ihan tyydyttävältä.

Luvat 2. päivän jälkeen
Lupatilanne kahden päivän jälkeen. Vihreä: lupa on saatu, Keltainen: lupapyyntö on lähetetty, Harmaa: lupapyyntöä ei ole vielä lähetetty. Violetti: ei lupaa remontin tai vastaavan ulkoisen syyn takia, Punainen: kielto eli lupaa ei ole muusta syystä annettu.

6.11.2023Ensimmäiset luvat

Ensimmäiset lupapyynnöt lähtevät tänään. Jo 10 minuutin kuluttua saan ensimmäisen vastauksen. Sen lähettää Heka LÄNSI, joka on merkittävä toimija Kannelmäessä ja Malminkartanossa.

Isännöitsijä on vaihtunut, mutta asia on kunnossa: Moi Kari, Suunnistustapahtuma OK Kannelmäen ja Malmik. alueella

Pikainen vastaus kertoo paljon: HeKassa suunnistustapahtuma tunnetaan. Pikainen vastaus kertoo hyvästä yrityskulttuurista - henkilöiden vaihtuminen ei hidastanut myöntävän vastauksen saamista. Upeaa kertakaikkiaan.

1.11.2023Nyt on hyvä aika aloittaa

Sprintticupin valmistelu alkaa kahdella tavalla - ensin valitaan alue, jolla suunnistetaan ja sitten haetaan taloyhtiöiltä ja muilta kiinteistönomistajilta luvat käyttää valittua aluetta suunnistamiseen.

Viime vuonna kotikaupunginosassani Kaarelassa sprintticuppia juostiin Malminkartanossa ja sitä edellisenä vuonna Kannelmäen pohjoisosassa Kannelkylän ja Vanhaistenpuiston suuntaan. Loppu tultiin Urkupillintien kortteleiden kautta Kannelmäen liikuntapuistoon.

Tänä vuonna voitaisiin juosta Kannelmäen eteläosassa Klaneettitien ja Pelimannintien tuntumassa. Siellä on juostu viimeksi vuonna 2019, mutta pieniä osia alueesta kuten Aseman seudun kaksitasoja on käytetty pari kertaa aiemminkin.

Liikuntakeskuksen pukusuojat tarjoavat erinomaiset tilat tapahtumakeskukselle, joten radan loppu joudutaan juoksemaan osittain tutulla alueella. Mutta ainahan siihen voi laittaa "tekoaitoja", jolloin kulku ei enää olekaan yhtä yksinkertaista kuin tavallisesti.

Alueen isännöitsijöiden kanssa olen jo useaan kertaan ollut yhteydessä, joten he ovat osin tuttua väkeä. Tästä huolimatta lupien hakemista ei kannata jättää viime tippaan eli joulukuulle puhumattakaan tammikuusta, jolloin isännöitsijöillä tuppaa olemaan tilinpäätösten ja yhtiökokousten takia kiireitä.

Seuran suunnitelmista en vielä tiedä, mutta toivon että a) sprinttejä juostaan keväällä ja b) saan mahdollisuuden toimia ratamestarina. Eiköhän sekin selviä, kun kysyn. Eli nyt on juuri oikea aika aloittaa vuoden 2024 Kannelmäen Sprintticupin valmistelut.

Sivun alkuun