Kysymykset:

Palautetta SM-sprintistä 2017

YLEISARVIOT
Kiitoksia
Nuoret
Ikäsuunnistaja
Kaikki pielessä

HYLKÄYKSET
Hylkäysperiaatteista
Kadunylitykset ja liikennekeilat
Oppia ikä kaikki
Kadunylitykset
Läpimenokieltojen merkintä
Leimat löytyivät
Miksi minut hylättiin

RADAT
Ratamestari sai minut hämilleen
Mä maalaispoika oon

KUNTOSPRINTTI
Kuntosprintin kuulumisia
Kuntosuunnistus pois SM-kisoista

LÄHTÖ
Uudet lähtöajat
Lähdön sijainti
Matka esilähdöstä lähtöön
Rastimääritteitä ei ollut riittävästi

PALKINNOT
Erilaiset palkinnot
Miksi ei kaikille mestareille kunniapalkintoja?

RAVINTOLA
Keliaakikkoa ei otettu huomioon

PYSÄKÖINTI
Kaareen mahtui
Kutsuvieraspysäköinti


30.9.2017
Kuntosuunnistus pois SM-kisoista

Kuntosuunnistuksen tuominen SM-kisan yhteyteen ei ole paras ratkaisu, jos muut kilpailijat joutuvat esim. odottelemaan lisäaikaa lähtökynnyksen vuoksi. Eri asia on jos kuntosarjat suunnistavat A-finaalin jälkeen.

Samoin B-finaalin tason nosto olisi helppo toteuttaa siten että b rata olisi sama kuin a, mutta vasta A-finaalin jälkeen. Silloin olisi hyvä vertailla tasoeroa. H21 ja D21 sarjoissa tämä ei onnistu sellaisenaan koska b-finaalista tulisi liian monilukuiset.

Kuntosuunnistajat ovat ihan syyttömiä pitkään kynnysaikaan, syy oli se, että halusimme saada B-finaalille kunnon statuksen, olihan se sentään pääsarjoissa WRE-kilpailu.

Vajaalla tunnilla kynnysaikaa olisi voitu lyhentää, jos B-finalistit olisivat juosseet A-finalistien kanssa osin yhtä aikaa. Se olisi kuitenkin käytännössä merkinnyt tinkimistä A-finaalin radoista tai sitten B-finalistit olisivat joutuneet juoksemaan osin samaa aluetta kuin karsinnassa. B-finaalien kilpailu vasta A-finaalien jälkeen olisi latistanut tapahtumaa valtavasti. Sitä emme edes harkinneet.

Nyt tehty aikatauluratkaisu oli urheilullisesti paras mahdollinen - ja sitä tukemaan saimme myös Auringon, joka liittyi tiimiin jo kilpailupäivän aamusta.

Kuntosuunnistus osoittautui hyvin suosituksi. Kilpaiijat eivät voineet siihen käytännössä osallistua kuten esikisoissa. Sensijaan huoltajat ja myös paikallinen väki kuntosuunnisti ahkerasti - niin ahkerasti, että kartat (250) loppuivat kesken, joskin kaikki halukkaat (263) pääsivät suunnistamaan, kiitos kuntosuunnistusryhmän mallikkaan toiminnan.

Kuntosuunnistus oli myös pieni elementti, jolla saavutettiin tapahtuman paikallinen hyväksyttävyys. Siinä onnistuimme, koska palautteen mukaan saimme asukkailta lähes yksinomaa kiitettävää palautetta. Kertoipa eräs rastivahti, että vastaanotto asukkaiden keskuudessa oli toisenlaista kuin esikisoissa Kartanonkoskella.

30.9.2017
Millä perusteella minut hylättiin

Kannelmäen SM-sprinttihän oli hieno tapahtuma kaikin puolin. Minua jäi vain kaivelemaan oman suoritukseni hylkääminen, joka tapahtui mielestäni perusteettomasti, ja josta tein vastalauseen tuomarineuvostolle. Tuomarineuvostossa hylkäyspäätös näköjään piti. Käsittääkseni päätöksestä tulisi tiedottaa asianosaisille, mutta kun mitään ei kuulun, aloin tiedustella asian perään.

Haluan tietää, millä perusteella minut hylättiin (mitä, missä, milloin, millä perusteella..)..? Hylky sinänsä ei minua harmita. Niitähän on tullut useita, mutta koskaan ennen en ole protestoinut, koska olen kokenut ne perustelluiksi. Nyt en. Mutta ennen muuta kysymys on periaatteellinen urheilijan oikeusturvan kannalta.

Kadunylitysten valvonnasta ja hylkäyksistä oli luotu selkeä systeemi. Se on kuvattu maastovalvontasivulla oikein kuvan kera.

Onkin totta, että kadunyliytyksien kohdalla tuli kosolti hylkyjä. Tämän välttämiseksi maastovalvontaohjeet ja hylkäysperusteet olisi kannattanut julkaista etukäteen. Monet kilpailijat ovat ilmeisesti tottuneet siihen, että kansallisissa kilpailuissa vältyy hylkäykseltä, jos kielletylle alueelle menon jälkeen palaa takaisin ja menee sitten sallitusta paikasta esimerkiksi keilojen välistä kadun ylitse.

Näin ei menetelty SM-kisoissa, koska lähtökohtana on, että tämäntasoisiin kisoihin osallistuvat ovat kokeneita suunnistajia ja tuntevat säännöt. Väärin toimineet hylättiin armotta.

Järjestäjien hylkäyspäätöstä vastaan tehdyt vastalauseet, jotka lähes kaikki koskivat keilojen vierestä kadun ylitystä, hylättiin. Perusteina olivat järjestäjien hyvä kirjanpito sekä paikalla olleen ratavalvojan videoinnit ja muut selvitykset.

Hylkäysten iso määrä oli järjestäjille yllätys. Vastaavanlaisia ylitysten keilajärjestelyjä oli esikisoissamme ja niitä on ollut lähes kaikissa tämän kesän kansallisissa sprinttikisoissa ilman ongelmia. Onko karsintakilpailun tiukka sekuntijahti, erityisesti pääsarjoissa, joissa karsinnan viikate niittää rajusti, niin stressaavaa, että kokeneetkin sprinttisuunnistajt hukkaavat konseptinsa. Tiedä häntä, mutta varmaa on, ettei vastaava toistu enää ensi vuonna Oulussa. Läksyt on nyt luettu.

28.9.2017
Pielessä olivat kisat.

Kilpailukutsusta puuttui maininta palkinnoista siis mitalit, plaketit ja kunniapalkinnot, on yleensä ollut SM-kisojen kutsussa.

Pesupaikkamainintaa ei ollut, myöhemmin kun se ilmoitettiin ajatuksena melko mahdoton yhtälö, ehtiä kisan jälkeen pesulle uimahalliin ja palkintojen jakoon jos onnistui.

Sarjan lähdöt tuntien odotuksen jälkeen klo 15.50 jälkeen, ei tosiaan ollut mitään mieltä lähteä pesulle ja tuskin kisakeskuksessa olisi ollut mitään enää.

Kaikilla oli kiire kotimatkalle, päivä oli tosi pitkä.

Radat oli hyvät mutta jotkin perustetut nurmikko-pensasistutusten luvalliset ylitykset ihmetytti.

Sarjan suuri moka rastimääritteet loppui inhimillistä mutta korjaaminen ja kuittaus että oli sentään kartta oli aika ontuva.

Oliko sarjan arvo enää SM olisiko esim. pääsarja hyväksytty?

Kunniapalkinnon puutuminen 70 ja yli sarjoilta oliko se tasapuolista, olisi kai ollut reilua että kaikki veteraanisarjat jätetty ilman ,asia aiheutti melko paljon hämmennystä ja ihmettelyä.

Eipä tuohon ole lisäämistä, sentään muksula ja ravintola ja kuntosuunnistus saivat puhtaat paperit.

18.9.2017
Mä maalaispoika oon...

Erinomaiset kisat kokonaisuutena , kiitos järjestäjille !

Köpöttelin A-finaalin ja sain kantapään kautta opetusta. Rastivälillä 6-7 olleen eritasokadun merkintätapa oli minulle tuntematon. Ensin ihmettelin, miksi kartassa on katu, vaikka sitä ei näy missään. Nostin pääni ja siellähän se kulki viisi metriä yläpuolellani. En vaan ollut huomannut sitä, koska katselin vain tasoa jolla itse liikun.

Jo iski pakokauhu. Ihmettelin missä olen, juoksentelin edestakaisin ja kävin jo paniikissa yhdessä pihassakin. Onnekseni havaitsin kolme minuuttia jälkeeni lähteneen pääkaupunkiseuran kokeneen "cityketun" - perään vain. En tiennyt, mihin hän on menossa, mutta rasti tuli ja koodi täsmäsi.

Sitten kohti 8. rastia. En vieläkään tajunnut missä ollaan. Peesasin ja samalla luin kiivaaasti 8. rastilta taaksepäin. Vasta 50 m ennen rastia tajusin, missä mennään. Kiitin mielessäni "citykettua" joka näin vikkelästi pelasti masentuneen maalaispojan päivän.

Näin voi käydä käy suurkaupungissa. Kisasivuilla olikin pieni vihje Kannelmäen asemasta ikäänkuin korvauksena niille, jotka eivät tulleet kisoihin junalla aseman kautta. Eikä maalaispojan edes mitenkään huonosti käynyt. Sijoitus oli silti puolivälin paremmalla puolella.

22.9.2017
Rastimääritteitä ei ollut riittävästi

Rastimäärite
Lähtötoimitsijoiden pikaisesti tekemä rastimäärite

Lähdössä 4 ei ollut A-finaalin D70-sarjan kahdelle viimeiselle lähtijälle (karsinnan 2. ja 1.) rastimääritettä! Samalle radalle aikaisemmin lähteneiden H80 ja 85 sarjojen laatikossa ei myöskään ollut ylimääräisiä määritteitä riittävästi.

Näytti siltä, että edellä lähtevä seurakaverini sai sieltä yhden määritteen, josta järjestäjä otti kännykkäkuvan kun kuuli häneltä, että vielä yksi lähtijä on tulossa. Niinpä minulle sitten piirrettiin määrite käsin kännykän kuvasta! Aikaa siinä meni n 4 minuuttia.

Mitähän olisi tapahtunut jos hän olisi ehtinyt lähteä matkaan, mistä minulle määrite? Ylimääräisiä määritteitä näytti olevan leikkaamattona lähdössä, ilmeisesti varalla. D70 karttoja oli reilusti ylikin.

Sain uuden lähtöajan klo 16.08, 4 minuuttia oman lähtöaikani jälkeen

Olemme tosi pahoillamme, eihän tällaista olisi saanut tapahtua. Finaalissa sarjat D70, H80 ja H85 juoksivat saman radan. Varasimme tarvittavat rastimääritteet ratakaavion mukaan, toki reippasti ylöspäin pyöristäen (8-11 ylimääräistä määritettä kutakin rataa kohden).

Mutta niin vaan kävi, että ratakaaviossa näiden sarjojen osanottajien lukumäärä, joka karsinnassa oli ihan oikein (33), olikin finaalin ratakaaviossa virheellisesti vain 20. Tällaista virhettä eivät ne ylimääräiset rastimääritteet enää kyenneet korjaamaan.

Onneksi sentään kartoista vastannut henkilö - vanha kettu, joka oli hoitanut kartta-asioita varmaankin jo parikymmentä vuotta - oli kokemuksensa mukaan varannut runsaasti ylimääräisiä karttoja. Olisi siinä nimittäin ollut näkemistä, kun lähtötoimitsijat olisivat yrittäneet piirtää Sinulle karttaa samalla tavalla kun piirsivät Sinulle ne rastimääritteet...

22.9.2017
Miksi ei kaikille mestareille kunniapalkintoja

Miksi vanhojen naisten mestarit eivät (ei ainakaan D70) saaneet muisto-/kunniapalkintoa?

Superveteraanien sarjoissa HD70 - HD85 jaettiin liiton ohjeistuksen mukaisesti vain mitalit eli kolme parasta palkittiin. Kunniapalkintoasiassa päädyimme jakamaan niukkuutta siten, että nuorille ja pääsarjoille jaettiin kaikille kolmelle mitalisteille pieni stipendi, mutta vanhimmat ikäsarjat eli HD70- HD85 jäivät ilman.

Tottakai myös superveteraanit olisivat kunniapalkintonsa ansainneet. Toisaalta SM-kisojen kultamitali korkeassa iässä on erityisen kunnioitettava saavutus, josta moni näkee vain toiveunta. Tästä syystä ajattelimme, että ne kunniapalkintorahat menisivät parempaan käyttöön nuorten sarjoissa. Ajattelimme, että mahdollinen mielipaha saamatta jääneestä kunniapalkinnosta ei näin ajatellen enää jäisi harmittamaan.

20.9.2017
Hyvää ja huonoa - H14 ja D15

  • Karsinnan lähtökynnyksellä tavaroiden jättöpaikka oli epäselvä.
  • Varustekuljetus toimi hyvin.
  • Karsinnan ja A-finaalin radat oli hyvät
  • Karsinnan ja A-finaalin radoissa oli turhan paljon pientä piperrystä.
  • Lähtökynnyksellä ja kilpailukeskuksessa oli liian vähän vessoja.
  • Lähtökynnys oli tosi hyvä (paitsi ne vessat).
  • Kilpailukeskus oli vähän ahdas.
  • Palkintojenjaosta olisi pitänyt kuuluttaa paremmin, nyt kuulutettiin "yleisessä kuulutuksessa" vain eka palkintojenjako, mutta ei muita.
  • Kisat olivat kokonaisuudessaan tosi hyvät!

20.9.2017
Keliaakikkoa ei otettu huomioon

Olen kiertänyt jo monen vuoden ajan sekä pienissä että isommissa suunnistustapahtumissa ja yleensä aina kahvilapalveluista on löytynyt myös keliaakikolle sopivaa syötävää. Itseasiassa näiden 6 vuoden aikana, mitä olen mieheni mukana suunnistuksen parissa ollut, olen jäänyt kaksi kertaa vaille gluteenitonta syötävää. Sattumaa vai ei, mutta molemmat kerrat ovat olleet juuri Helsingin suunnistajien järjestämiä tapahtumia.

Viime viikonlopun SM– sprintissä oli lounas tarjolla (sama hinta kuin ns normaalilounaassa, vaikka hintaan kuuluvaa leipää ei ollut!!), mutta muuta sieltä ei sitten saanutkaan, vaikka kahvilan pöytä notkui erilaisia leipävalikoimia. Tiedän, etten ollut ainut, jota asia harmitti kisapaikalla.

Toivottavasti jatkossa myös varauduttu gluteenittomilla vaihtoehdoilla. Keliakia on nykyisin yleinen sairaus, ja me sitä sairastavat toivoisimme, että se otettaisiin huomioon myös teidänkin järjestämissä tapahtumissa.

Tapahtuman ravintola- ja kahvilatoimintomme oli ulkoistettu kokonaan Ravintola Factorylle. Me emme itse ole vaikuttaneet ravintolan tuotevalikoimaan. Olemme tietysti pahoillamme asiasta ja saatamme tämän tärkeän palautteen myös Ravintola Factoryn tietoon.

Kisasivuilla ravintola Factory oli ilmoittanut, että molemmat ateriat olivat gluteenittomia.

Ja vielä eräs toimitsija halusi kertoa, että ravintolassa oli oma linjasto erityisruokavaliolle ja tarjolla oli erinomaista gluteenitonta lasagnea

19.9.2017
Liikennekeilat rajaavat sallitun ylityskohdan

On tullut paljon hylkäyksiä liittyen katujen ylityksiin sallituista kohdista itseni mukaan lukien.

Kisaohjeen sanamuodossa ei yksiselitteisesti tuoda esiin vaadittua tapaa juosta kartioiden lävitse. Ohjeen sanamuodossa niillä merkitään sallittu suojatie, mutta ei tuoda selvästi esiin suoraan hylkäykseen johtavaa, kuitenkin varsin todennäköisesti tapahtuvaa kartion väärältä puolelta juoksua.

Nykysanamuodossa suorituksen aikana kartioiden huomaaminen voi johtaa lähinnä havaintoon : Olen oikean suojatien kohdalla.

Tämmöiset sudenkuopat ohjeissa ja niiden tulkinnassa pistää jatkossa pohtimaan mihin vapaa-aikansa käyttää ja jaksaako tien päälle sprinttikisojen takia lähteä.

Kävellessäni Kannelmäen asemalle harmittelin useiden finaalijuoksijoiden tulevia hylsyjä kun näin heidän lipsahtavan kartion väärältä puolen.

Kilpailuohjeessa on todettu, että kadut, jotka on merkitty ylityskielloilla, saa ylittää vain karttaan merkittyjen ylityspaikkojen kohdalta. Ylityspaikat on merkitty maastoon oranssein liikennekeiloin (liikenteenohjauskartioin)

Liikenteenohjauskartiot osoittavat alueen, jota on käytettävä kadun ylitykseen. Samalla ne rajaavat kielletyn alueen kadulla - kuten kielletyn alueen nauha muualla. Suunnistaja joka ylittää kadun kartioiden ulkopuolelta kulkee siten kielletyllä alueella.

On turha vedota siihen, että kartiot toimivat vain jonkinlaisian ohjeellisina majakoina ja kertovat, missä suojatie on. Ajattelu on yhtä epäloogista kuin se, että kielletyn alueen nauha olisi vain ohjeellinen linja, joka osoittaisi esimerkiksi istutusten reunan ja jonka kilpailija voisi halutessan ylittää.

Myös kilpailuohjeeseen kuuluvassa ratamestarinlausunnossa asia kerrataan yksikäsitteisesti: Ylityspaikkoja käyttäessä on kuljettava [suoja]tien molempiin reunoihin aseteltujen oranssien liikenteenohjauskartioiden välistä.

Selvien ja yksikäsitteisten sääntöjen kyseenalaiseksi asettaminen oman virheen takia ei ole kunniaksi suunnistusurheilulle.

19.9.2017
Uudet lähtöajat muutamille kilpailijoille

H21B1 sarjassa neljä miestä sai uuden lähtöajan järjestäjiltä lähdössä. Neljä viimeisintä suunnistajaa olisivat kuuluneet lähteä eriaikaan liikkeelle. Eikö kellon tulisi lähteä juoksemaan alkuperäisen lähtöajan mukaan ja tulos tulla sen perusteella? Nyt H21B1 sarjan neljä miestä ovat saaneet uuden mahdollisuuden ja hyvin käyttivätkin sen, mutta onko uuden lähtöajan antaminen sääntöjen puitteissa oikein? Lähtöajoista kuulutettiin kilpailupaikalla ja itsekin kuten suurin osa kävi uudestaan tarkastamassa lähtöajan, joka olikin muuttunut.

Vielä kun peilaa siihen että nämä neljä miestä saivat uuden lähtöajan, mutta D21B1 sarjan naisjuoksija, joka myöskin erehtyi lähtöajasta, ei saanut uutta aikaa vaan hänen ajanottonsa lähti vanhan lähtöajan mukaan käyntiin. Jos jollekin suunnistajille annetaan etuuksia eikö kaikille pitäisi antaa sitten? Ja olihan kyseessä kuitenkin WRE-kilpailu, josta pisteitä jaetaan niin olettaisin että säännöistä pidetään kiinni tarkasti. [..]

Kun aikanaan päätimme B-finaalien lähtöaikojen määräytymisestä valittiin tieten tahtoen urheilullinen ratkaisu. Sen mukaan lähtöjärjestys määräytyy karsintakilpailun tulosten perusteella käännetyssä paremmusjärjestyksessä eli karsintakilpailun voittajat lähtevät sarjan lopussa.

Näin on tehtävä H21B- ja D21B-sarjoissa. Muissa sarjoissa on enemmän vaihtoehtoja - kaikki mielestämme huonoja, sillä puhdasta arvontaa lukuun ottamatta ne saattavat johtaa siihen, että useita kilpailijoita lähtee samalle radalle yhtä aikaa.

Valitessamme urheilullisen ratkaisun tiesimme, että se on pieni riski - tulosten valmistuttua on hyvin vähän aikaa saada lähtölistat valmiiksi. Työ joudutaan tekemään pitkälti käsityönä ja se kestää, koska sarjoja on paljon.

Ikävä kyllä tällä kertaa riski toteutui ja vielä ennustettavimmissa paikoissa eli H21B- ja D21B-sarjoissa, joissa kilpailijoita oli eniten - H21-sarjassa peräti 211 kilpailijaa. Virhe aiheutui siitä, että H21B- ja D21B-sarjojen kokoa jouduttiin säätämään. Ainakin kolme H21B-kilpailijaa ja yksi D21B-kilpailija ei saanut uutta lähtöaikaa tietoonsa, vaikka asiasta kuulutettiin kilpailukeskuksessa moneen kertaan.

Asiasta keskusteltiin WRE-valvojan kanssa. IOF:n Fair Play -säännön kuten myös oikeustajun mukaan kilpailijaa ei saa rankaista siitä, että järjestäjä tekee virheen. Tästä syystä uusien lähtöaikojen antaminen oli oikea ratkaisu. Sen sijaan oli virhe evätä D21B-sarjan kilpailijalta uusi lähtöaika. Toisaalta yhden D21B-sarjan kilpailijan lähtöaika korjattiin todelliseksi lähtöajaksi ja hän sai siten kelvollisen tuloksen.

Mitä opimme tästä. Mielestämme kaikesta huolimatta oli oikea ratkaisu määrittää B-finaalin lähtöajat kuten teimme. Sen sijaan virheen tapahduttua olisimme voineet toimia paremmin. Kilpailukeskuksessa teimme varmasti parhaamme, mutta ehkä lähdössä olisimme voineet vielä kuuluttaa lisää. Myös B-finaalin lähtöajat olisi pitänyt saada kisasivuille. Tämä kaatui siihen, että niiden tekoon ja linkittämiseen ei ollut aikaa lähtöaikojen ylimääräisen säädön takia.

19.9.2017
Läpimenokieltojen merkintä

Kartta oli kokonaisuutena hyvä: sopivasti yleistetty eikä kikkailua harrastettu. Muutama maastossa kapea paikka oli jäänyt leventämättä kartalle.

Kuvan talojen läpimenojen merkitsemistä yhtenäisellä haalealla punaisella vain osittain kielletyksi en oikein ymmärrä. Värit sulautuvat keskenään varsin tehokkaasti.

Kielletyt alueet
Käyttämällä reilusti kielletyn alueen merkintää päästään paljon parempaan lopputulokseen? Tällöinkin rakennuksen muodot hahmottaa kartasta, ja olemassa olevat läpimenotkin kartasta näkyy.

KIITOS kokonaisuudessaan hienoista kisoista!

19.9.2017
Oppia ikä kaikki...

Kuvan kohdassa [jälkikasvulleni] tuli hylkäys koskien muurin ylitystä sarjassa [..].

Kilpailija, joka tulee sisäpihalle ei voi kartan perusteella päätellä olevansa samalla alueella. Kartta ei siis vastaa maastoa, koska aita/muuri on piiretty kiinni rakennukseen. Aidassa ei ole kahta väkästä, joten sen voi tulkita myös muuriksi. Näin pitkässä aidassa olisi voinut käyttää kahta väkästä. Se, että talon päässä oleva läpi kuljettava katos puuttuu kokonaan, on selkeä virhe kartassa. Aita ja rakennus eivät ole kiinni toisissaan ja katos puuttuu kokonaan.

Kartoittamaton rakennelma
Kiinteistöön on rakennettu tilapäinen katos ja avattu kulkuuyhteys sen kautta.
Tämä on sikäli harmillista, että kyseessä oli SM-sprintin ensikertalainen, joka tuli hylättyä jo karsinnassa.

Lajisäännöissä lukee näin: 12.12 Kartan tulee antaa ajantasainen kuva maastosta. Käytettäessä vanhentunutta karttaa tulee maastossa kartan valmistumisen jälkeen tapahtuneista muutoksista tiedottaa

Koska kyseessä oli SM-tason kilpailu ja suoritus hylättiin kartan selvän virheen vuoksi, olisi mielestäni kohtuullista hyvittää kilpailumaksu.

Laajalla alueella tapahtuu päivittäin kaikenlaista. Teollisuuskiinteistö oli yllättäen rakentanut tilapäistuntuisen katoksen ja avannut kulkutien takapihalleen. Kilpailualue on laaja, joten aina väistämättä paikkoja, jotka ovat muuttuneet kartoituksen jälkeen. Tämä paikka jäi ainoaksi, jota ei oltu huomattu, ehkäpä juuri tilapäisyytensä takia. Toki alueen rastivahti olisi voinut vielä kisa-aamunakin nauhoittaa kyseisen raon? Hän kuitenkin osasi valvoa kyseistä paikkaa ja hylkäsi kilpailijan.

Mutta kartan puutteella ei ole mitään merkitystä asiaan. Ensinnäkin suunnistaja ei saa takertua yhteen asiaan. Kun katsoo pihaa laajemmalti, niin kaikki muu pitää hyvin paikkansa eli suunnistaja voi päätellä olevansa oikeassa paikassa. Eikä silläkään, onko suunnistaja ensikertalainen vai kokenut suunnistaja - säännöt ovat kaikille samat. Ja kolmanneksi sprinttisuunnistuksen kultainen sääntö: Kartta määrää mistä saa kulkea on koko ajan pidettävä mielessä.

Kartoittamaton rakennelma kauempaa.
Sama kiinteistö lähestyttäessä pihaa.

Silläkään, onko kyse muurin tai ylipääsemättömän aidan merkinnästä, ei ole merkitystä. Ylipääsemätön aita on symbolina kömpelö ja usein kannattaakin käyttää muuria. Suunnistajan näkökulmasta asia on sama: molemmat kohteet ovat kiellettyjä ylittää.

Nuoren suunnistajan on ymmärrettävä, että tie osaavaksi suunnistajaksi on pitkä ja kivinen. Erehdyksiä tulee jokaiselle, mutta niistä oppii. Sprinttisuunnistus vaatii myös erityisosaamista - tässä tapauksessa on ymmärrettävä kaupunkirakenteen moniulotteisuus ja joskus jopa yllättävyys. Mutta rutiinit kehittyvät ja jo vuoden kuluttua Oulun kisoissa tilanne on toinen - niin osaamisen ja ehkä maaston luonteenkin suhteen.

18.9.2017
Laadukkaat radat ilman kikkailuja

D35-sarjalainen kiittää mahtavasta tunnelmasta, erinomaisista opasteista (verkossa ja paikan päällä) sekä erityisesti todella laadukkaista, haastavista mutta ilman kikkailuja toteutetuista radoista!! Hieno kokemus kertakaikkiaan.

Ainoa miinus karanteenialueen surkea wc-tilanne, jonot lähes koko ajan sadan metrin luokkaa.. vaikka ajoissa kävi jonottamassa, ennen omaa lähtöä olisi vielä kiva ehtiä kerran vessaan (olisi ehkä ehtinyt, jos ei lämmittelisi ollenkaan..). Valitettavasti jouduimme käyttämään esilähdön jälkeisiä puskia tähän...

Lisäksi palautteena lähinnä suunnistusliitolle, että lajin treenimahdollisuudet ja kisat kesällä ja syksyllä vähissä, kun taas talven ja kevään aikana pystyy lajia paljon treenaamaan - SM-sprintti kuuluu keväälle!

Hienosta tapahtumasta lämmin kiitos.

Mielenkiintoinen toive saada kisat keväälle tai kesälle. Siihen on sinänsä helppo yhtyä, mutta .... Moni taloyhtiö ei olisi ollenkaan tykännyt hennoilla kevätnurmikoilla juoksevista suunnistajista. Kaipa silloinkin olisi selvitty, mutta nauhoitusta olisi tarvittu moninkertainen määrä, jopa lisää kieltoja. Ehkä sittenkin tämä ajankohta ratasuunnittelun näkökulmasta olisi otollisempi.

18.9.2017
Utareita

Minäkin kuulun näihin B-finaalissa H55B hylättyihin. Kävin reittini monta kertaa kartalla läpi, ennenkuin keksin, mistä todennäköisesti hylättiin. Suojateille menin tarkasti, mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi meidän (rastiväli 3-4) tieltä poistuminen oli merkattu niin pitkäksi, utareiksi, tällä kadulla, kun muuten ne on aina suoria.

Alt-teksti
Pelimannintien sallitut ylitys/alituskohdat. Vasemmalla on suojatie ja kolme seuraavaa oikealle ovat eritasoisia alituksia.

Eikö tien kielletty alue pitäisi olla tasalevyinen, kuten se taisi kaikilla muilla kohteilla olla. Tätä "utaretta" en nähnyt kartasta, kuin vasta kolmannella tarkistuskerralla, kun käytin suurennuslasia. Kun tien yli on päässyt, ei enää kiinnitä huomiota näihin epäolennaisiin merkintöihin, jolla ei ole turvallisuudenkaan kanssa tieltä poistuttaessa merkitystä. Meidän sarjassa tuli hylsyjä kaikkiaan aika paljon, liekkö sama virhe. Kaikkiaan radalla oli riittävästi vaikeutta ikämiehille ilman tätä "ansaakin".

Sprinttisuunnistajan on osattava katsoa kartasta erilaisia kohteita eikä luottaa pelkkään tuntemukseensa. Alituskohdat ovat karttaan merkitty hyvin, pisteviiva, joka osoittaa eritason, näkyy selvästi ja erottuu riittävästi punaisesta kaariviivasta "utareesta". Katu on merkitty kielletyksi alueeksi reunakivilinjaa myöten. On totta, että sen leveys vaihtelee, mutta niin se tekee maastossakin bussipysäkkien, ohjaavien reunakorokkeiden ja muiden kaupunkimaisten liikenneturvallisuutta lisäävien järjestelyjen takia.

Mieleen hiipii väistämättä ajatus, että monen sprinttisuunnistajat eivät ole oikein kotonaan eritasoisisssa ympäristöissä ihan siitäkin syystä, että ne taitavat olla tuiki harvinaisia muualla kuin tiiviisti rakennetuissa kaupunginosissa, jollainen Kannelmäen Pelimannikin on.

17.9.2017
Hylkäysperiaatteista

Minut hylättiin eilisessä B-finaalissa, sillä menin väärästä kohtaa tien yli, tajusin asian, palasin samaa reittiä takaisin ja menin viereisestä alikulusta, joka oli merkitty tienalituspaikaksi. Tuloksissa hylsy.

Ymmärrän sinällään hylkäyksen syyn ja että sääntöjen noudattamista tulee valvoa, mutta jos palaa tasan samaa reittiä takaisin ja kiertää oikein, ilman että on ehtiny käydä rastilla tai mitään, niin eikö silloin saisi jo tehdä protestin? Näin kisapaikalla kuulin ja kuulin myös että sillä olisi perusteet myös mennä läpi.

Hylkäysperiaatteet on käyty etukäteen, jotta hylkääminen olisi tasapuolista kaikille kilpailijoille ja myös samalaiset eri puolilla kilpailualuetta. Periaatteemme olivat seuraavat:

Kiellettyjen aitojen yli menneet tai kielletyn pensaan läpi juosseet hylätään. Ei mahdollisuutta mitätöidä rikettä palaamalla takaisin.

Kielletyille teille juoksevat hylätään. Rajataan kuitenkin niin, että tielle astuneet hyväksytään. Tarkoittaa tilannetta, jossa enemmän tai vähemmän vahingossa, vaikka fillaria väistäessään, ottaa askeleen pari ajoradalla ilman aikomusta ylittää. Tällaisissa tilanteissa ei hylätä.

Suojateillä ja vastaavissa merkityissä ylityspaikoissa liikennekartion väärältä puolelta juoksevat hylätään. Tuskin edes tulee tilannetta, että joku voisi mitätöidä rikettään. Ylityspaikkojen lähellä olevia hylkääjiä ohjeistettiin seuraamaan kartioita, koska liikenteenpysäyttäjillä ei siihen kaikissa tilanteissa ole mahdollisuuksia.

Maastossa ei neuvota eikä ohjata. Myöskään hylkäyksistä ei ilmoita juoksijalle. Vain VAARATILANTEISSA puututaan tilanteeseen, tarvittaessa ennakolta.

17.9.2017
Liian vähän aikaa esilähdöstä lähtöön

Kiitos hienosta kisasta. Karanteeniajat olisivat voineet olla tuntia lyhyemmät. Turhan pitkä ja puuduttava aika, onneksi ei satanut, mutta huonoon säähän on myös varauduttava.

Aika esilähdöstä lähtöön olisi pitänyt olla puoli tuntia, ainakin ikäsarjoilla.

Kiitokset ohjeaikojen mukaisista radoista ikäsarjoissa. Nyt oli oivallettu sprintin luonne oikein. Tunnelma oli tiivis kisakeskuksessa ja niinhän se pitää ollekin. Kiitos hyvästä kokonaisuudesta.

Lähtökynnyksellä (karanteenissa) oloajan pituudesta onkin vastattu jo etukäteen. Sen sijaan kulkuaikaa esilähdöstä lähtöön mietittiin useaan kertaan. Ei taidettu testata oikealla H75+ suunnistajalla. Vinkin kautta päätimme kuitenkin antaa H85 -sarjan suunnistajien lähteä vapaasti.

18.9.2017
Lähdön sijoittaminen on taitolaji

Kiitoksia SM-kisan arvoisista finaaliradoista! Karsintakin ihan passeli siihen tarkoitukseen, ja finaalissa väännettiin ruuvia sopivasti tiukemmalle.

Jotain pientä jäi kuitenkin parannettavaakin. Lähtö 3:n (ikäsarjojen finaalit) lähtöviitoitus oli merkitty eri paikkaan ja muotoisena karttaan kuin maastoon. Tämä aiheutti kuulemma joillain hämmennystä K-paikalla. Astetta huonompi asia oli kuitenkin se, että ainakin H45/H50 -radalla aikaisempien lähtijöiden ykkösreitinvalinnan näki lähtökarsinasta. Senkin bongaaminen on toki sprinttisuunnistajan ammattitaitoa, mutta olisi lähtökarsinan sijoittelulla voitu estää.

Mukava kuulla, että karsintakin oli riittävän vaikea. Siitä kun on ollut kahdenlaista ilmaa liikkeellä.

17.9.2017
Siispä kiitokset.

Kisat menivät hyvin. Karsinnan helpohko rata muuttui finaalissa tosi upeaksi. Vaikeusastetta ilman kikkailua riitti. Kiitokset järjestäjille.

Kuuluttajille voin antaa erityisesti ihan kiitokset. Selkeää ilman turhia höpinöitä ja asiallisen tasapuolista hehkutusta.

Koko kisajärjestely sujui vessajonotuksia lukuun ottamatta kiitettävästi. Aurinkoisen lämmin syyssää pelasti tuon karanteenijärjestelyn erityisen ankaralta kritiikiltä. Koukkupolvien, joiden kanssa ehdin jutella, käsitys oli, että riittäisi varmaan pääsarjojen karanteeni.

Laatua on, kun palvelulupaus pystytään ylittämään. Silloin asiakaskin on tyytyväinen. Melkoisesta ennakkohehkutuksesta selvisitte kuiville.

Niin, koko kesähän sitä aurinkoa oli pihistelty tätä tapahtumaa varten....

17.9.2017
Erilaisista palkinnoista

Hyvät kisat järjestitte tänään. [..]. Palkintojen jaon jälkeen [..] sitten vertailivat saamiaan lahjakortteja ja totesivat molemmat saaneensa 20€ Suunnistajan kauppaan. Pientä ihmetystä summan pienuudestä tuli, mutta arvelivat että kaikille mitalisteille on ilmeisesti vaan päätetty antaa sama summa. Sitten paikalle osui [..] sarjan voittaja ja kertoi saaneensa 30€ lahjakortin (eri kauppaan tosin). Se pisti [..] ihmettelemään tilannetta.

Ei oltu kisoissa palkintojen takia, mutta sen verran ihmetytti asia että ajattelin kysyä että oliko asia linjattu näin, vai oliko kyseessä joku virhe? Parempi maku palkinnoista olisi varmaan jäänyt kun olisi vaan ollut pelkkä mitali ja ruusu.

Kaipa kävi niin, että tekeville sattuu. Tuskin oli tarkoitus muissa kuin pääsarjoissa ryhtyä takseeraamaan eri-ikäisiä voittajia toisiinsa.

17.9.2017
Ratamestari sai minut hämilleen

Hienot kisat. Vähän toivoin enemmän Malminkartanoa mutta hyvä näinkin. Ratamestari sai ainakin minut hämilleni pari kertaa. Niinkuin minä olin niitä Googlen 3d:tä tutkinut, ja oliko siitä hyötyä?

Ylempien ikäsarjojen matkapituudet veivät todellakin mahdollisuudet johtaa ratoja Malminkartanon parhaille alueille radan länsipuolella. Siellä olevat kapeat kujat ja hämyiset arkadit sekä rehevät puutarhamaiset pihat jättävät varjoonsa itäpuolen vaatimattomamman kaupunkirakenteen.

17.9.2017
Leimat löytyivät - ei tullut hylsyä

Kävin itkumuurilla kun minulla puuttui 7. rastileimaus. Se löydettiin emitkortista. Nyt tuloslistassa olen kuitenkin keskeyttäneenä. Voisiko siihen saada korjausta.

B-finaalissa ei tullut sähköisiä leimoja rasteilta 5 ja 6, jolloin maaliin tullessa minut laitettiin itkumuurin puolella. Emitin tarkistuslipukkeesta löytyi rastien piikin jäljet ja järjestäjä kirjasi väliaikatulosteeseen OK eli hyväksytty. Kuitenkin löydän itseni tuloksista hylättynä. Kysymys kuuluu että, mistä minut hylättiin?

Hei! Mistäköhän voisi tiedustella hylkäyksen syytä kun kotimatkalle ehtinyt jo lähteä ennen kun tieto hylkäyksestä tullut?

Itkumuurin paperit osoittivat, että jokaisen lomakkeella oli hyväksymismerkintä. Ne eivät vain olleet valitetavasti siirtyneet lopullisiin tuloksiin. Pahoittelemme. Tulokset on jo korjattu.

17.9.2017
KuntoSprintin kuulumiset

Tuoreet tunnelmat kuntoiluosastolta: 263 kävijää. Kaikki 250 karttaa myytiin ja lisäksi muutama ostettiin takaisin toiselle kierrokselle. Tyytyväisiä kävijöitä!

Ajanotto radoittain 2km/37, 3km/103 ja 5km/89. Loput 34 menivät ilman aikaa, kulkivat kaverin kanssa tai ostivat vain kartan menemättä maastoon. Joku osti pari karttaa lahjaksi.

Huomattavan intensiivinen tunti myynnissä ja lähdössä. Kolme toimitsijaa hoiti "hiljaiset" Iltarastit puristettuna 1.5 tuntiin :-) Jonoa pääsi kertymään väistämättä mutta kaikki olivat maastossa 14:30 mennessä ja pois 15:05 mennessä.

Hieman harmitti niiden 95 ennakkoilmoittautuneen osalta, jotka nyt joutuivat odottamaan samassa jonossa muiden kanssa. Kävijöissä oli myös varmaan paikallisten tolppamainosten innostamia kokeilijoita, joiden kanssa emit-vuokraukseen ja ratavalintaan yms meni hieman enemmän aikaa.

Seuraavan kisan kuntosuunnistusta on syytä resurssoida enemmän: pystyttää express-kaista, varata opastajaa, katsoa myynti-lähtö-maalin sijainti sekä ratojen hajonnat jne.

Jos lasketaan kuntosprintin osanottajat mukaan, niin 2000 suunnistajan määrä ylittyi roimasta. Tässä yksi syy siihen, että osanottajien määrä alitti tavoitteemme 2000 suunnistajaa.

Suuri osanottajamäärä on selkeä merkki siitä, että kaikki eivät halua kilpailla tai ainakaan hankkia lisenssiä päästäkseen kilpailemaan. Ja kun tarjolla on erinomaiset radat, jopa "sprinttia koko rahalla" 5 km hyvässä sprinttimaastossa, niin ei kauan tarvitse ihmetellä kuntosprintin suosiota.

17.9.2017
Uhattiin parkkisakolla

Kiitokset hienosta ja hyvin järjestetystä kisasta!

Pieni episodi paikoituksessa: Tarjosin autoani kutsuvierasparkkiin mutta toimitsijan mukaan se oli täynnä. Toimitsija kehoitti sen sijaan ajamaan Posetiivarinkujalle asukaspaikoitukseen ja näin teinkin, vapaa paikka löytyi. Poislähtiessäni autoni ikkunoihin oli asukkaan toimesta vahvasti teipatut moitteet asukaspysäköinnin käyttämisestä, 80€ maksukin mainittiin.

Jätin P-paikkaani lapun jossa anteeksipyyntöni ja maininta että ajoin paikkaan ohjatusti. Kerron tämän vain siksi että jos teille järjestäjille seuraa tästä (ja mahdollista muista vastaavista) jotain paikallista palautetta niin tiedätte miten asiat ovat edenneet.

Taisipa toimitsija tulla tehneeksi ensimmäisen virheen ja Sinä toisen. Posetiivarinkujan pysäköintipaikat ovat asukkaiden paikkoja ja myös selkeästi sellaisiksi merkittyjä, vaikka ovatkin ihan perinteisen katutilan näköisiä. Ei sinne olisi saanut ohjata eikä pysäköidä

Ja toisaalta et ehkä Sinäkään olisi kovasti innostunut, jos joku olisi ajanut Sinun omalle pysäköintipaikalle, esimerkiksi autotallisi eteen. Ja kun tietää, että asukaspaikoista on kova pula, niin helposti ymmärtää asukkaisen reaktion. Useimmiten täällä kaupungissa kutsutaan paikalle parkkipirkko ja silloin se ei ollutkaan uhkailua.

Hatunnosto kuitenkin Sinulle, joka tuossa tilanteessa kirjoitit lapulle anteeksipyyntösi, useimmalta se olisi jäänyt tekemättä. Uskon, että lapun kirjoittaja sai siitä pienen lohdun, kaikesta huolimatta.

17.9.2017
Kaareen mahtui

Hyvin onnistui Kaaren ylätasanteen parkki ja kilpalijoitten eteenpäin ohjaus parkista yhden miehen toimesta. Kattotasanteelle mahtui noin 500 autoa jo pysäköinnissä olleitten n. 40 auton lisäksi. Alahalliin piti loppujen lopuksi ohjata vain n 30-40 autoa.

Ennakkoarvio Kaaren pysäköintipaikkojen tarpeesta osui varsin hyvin oikeaan. Tuolla 30-40 autolla ei ole sunnuntaina Kaaren alahallin pysäköintiin mitään merkitystä.