Valvojan kuva

Ratavalvojan lausunto

Helsingin Suunnistajat tarjoaa SM-sprintin 2017 kilpailualueeksi tälle suosiotaan nopeasti kasvattaneelle hienolle suunnistusmuodolle tavanomaisesta poikkeavan uniikin ja vaativan kaupunkilähiömiljöön. Alue koostuu kerros- ja rivitalokortteleista, joita jakaa tai reunustaa isommat ja pienemmät puisto- ja muut viheralueet. Alueelle ovat tyypillisiä Malminkartanon epäsäännölliset ja tiiviit korttelirakenteet sekä autokatosten ja pensasaitojen luomat sokkeloiset kujanteet. Kannelmäessä sama jatkuu mutta ehkä enemmän ”ruutukaavan” muodossa.

Yleisesti havainnointikyvyn vaativuutta kasvattaa se, että alueella on paljon eritasoisia kulkuväyliä kuten jalankulun ja pyöräilyn alikulkuja sekä junaradan ylityksiä ja alituksia. Järjestäjä on tasapuolisen kisaan valmistautumisen takaamiseksi hienosti tarjonnut ennakkotietoa kilpailualueesta kisasivuilta löytyvässä jutussa Kuvat kertovat kaupungista kartta- ja ilmakuva-aineiston myötä. On hyvä googlata myös tarinaa Malminkartanon ja Kannelmäen historiasta; olemme suunnistavina vieraina varsin mielenkiintoisen ja osin värikkäänkin historian omaavissa suurkaupunkilähiöissä.

Kilpailukartta tai tarkemmin -kartat ovat Topi Syrjäläisen todella hienoa työtä. Kun ensimmäisen kerran liikuin alueella kartan kanssa, kävely oli juoksua parempi vaihtoehto alueen ja kartan tarjoaman tiedon hahmottamiseen. Voin vain hämmästellä tämän nuoren kartantekijävirtuoosin taitoa kuvata ymmärrettävästi näin vaikeaa aluetta ja vielä niin, että kartta myös juoksuvauhdissa avautuu suunnistajalle. Myös piirtojälki on todella huolellista ja vain arvailla voi, millaisen tuntimäärän tämän yhden hienoimman näkemäni sprinttisuunnistuskartan tekeminen on vaatinut. Karttojen tulostuksen on tehnyt Mapline Oy tunnetulla korkeatasoisella ammattitaidolla.

SM-sprintin radat ovat useamman ratamestarin erilaista ja eri vaativuustasoista käsialaa. Laadukasta työtä on ohjannut viime vuotisen Kartanonkosken SM-esikisan tapaan ratamestariryhmän johtajana Henrik Tala. Ratamestarit tarjoavat haastavaa, SM-tason sprinttisuunnistusta alusta loppuun eritasoista vaativuutta sisältävillä radoilla; edessä voi olla selkeiltä ja helpoiltakin tuntuvia rastivälejä joita seuraa heti perään vaativaa reitinvalintapurtavaa.

Kun nopeita reitinvalintavaihtoehtoja ja samalla lukuisia samaistusvirheitä tarjoavia ratoja ensimmäistä kertaa juoksin, se oli kuin Porvoon moottoritien ja Itäväylän aamuruuhkissa: kaasua, jarrua, kaasua, jarrua. Nyt päällimmäisenä tunteena on murhe siitä, että ei itse ole mukana lähtöviivalla tässä kisassa, jossa suunnistuksen rytmitys ja maltti ovat valttia.

Kilpailijoiden tulee kisaan valmistautuessaan kerrata huolella sprinttisuunnistuksen lajisäännöt. Kuten aina, kartta määrää sen, mistä saa kulkea ja mistä ei. Useiden taloyhtiöiden pihat ovat ahtaita ja sisältävät paljon kapeita kulkuväyliä ja melko mataliakin istutuksia. Kartan kiellettyjen alueiden merkinnät ovat siten tarkoitettu tiukasti noudattaviksi. Yhtenäisissä läpipääsemättömän kasvillisuuden kaistaleiden (pensasaidat, puskat) mahdolliset ”reiät” on korostetusti suljettu kielletyn alueen nauhoilla; niistä ei kilpailija saa kulkea.

Järjestäjällä on rastivalvonnan lisäksi runsaasti kilpailijoiden turvallisuutta parantavaa mutta myös reilun, tasapuolisen kilpailun varmistavaa aluevalvontaa. Olemme kaikki vastuussa siitä, että jätämme suunnistuksesta sen vastuullisina harrastajina hienon kuvan meille nyt upean kilpailuareenan tarjoavalle yhteisölle.

Kilpailuohjeet ja muu lisäohjeistus antavat muun taustan onnistuneelle kilpailusuoritukselle. Kilpailualueen halki kulkeva Mätäjoki on ylipääsemätön ja siten mahdollista ylittää vain siltoja myöten. Kadut, jotka on merkitty ylityskielloilla, saa ylittää vain karttaan merkittyjen ylityspaikkojen kohdalta. Ylityspaikat on merkitty maastoon oranssein liikennekeiloin ja myös niillä on valvonta. Muut kadut saa ylittää mistä kohdasta tahansa kuitenkin paikallisliikennettä varoen; suunnistaja on yksi alueella liikkuvista jalankulkijoista mutta normaalia nopeammin liikkuessaan voi yllättää muut liikkujat.

Järjestäjä omissa ohjeissaan on lisäohjeistanut siitä, kuinka alueen katujen ylityskieltoa suhteessa ylikulkusiltoihin on kartassa ja sen ratapainatuksessa kuvattu. On hyvä muistuttaa myös alueella liikkuvista pienimmistä ”puskaa matalammista” skeittaajista ja crossipyöräilijöistä.

Edessä on sataprosenttista keskittymistä vaativaa suunnistusta lähdöstä maaliin niin karsinnassa kuin finaalissakin SM-sprintin historian ehkä vaativimmalla alueella. On helppo summata, että karsinnasta finaaliin pääsevät taitavat sprinttisuunnistajat ja finaalissa SM-mitalit menevät taitavista taitavimmille.

Pekka Vuorinen